רוצה להשלים בגרות? לשפר ציון?
שירות אישי חינם!

מלא/י פרטיך ונחזור אליך

הכנה לבגרות בספרות

רוצה לדעת על בגרות בספרות? אנחנו רוצים לעזור לך!

דרכנו תוכל לקבל את כל התשובות לכל השאלות, לרבות איפה אפשר ללמוד, תנאי קבלה למסלולים השונים, מלגות, מה העלויות ועוד. 

לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם
שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף ...

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


קורס הכנה לבגרות בספרות

 

סיפור קצר או רומן?

 

הספרות היא אחד התחומים המרתקים והעשירים ביותר הכלולים בין מקצועות הלימוד לבגרות והיא מקצוע חובה לתעודת הבגרות. אמנם, מדובר באחד המקצועות ההומאניים המובהקים, אולם גם מי שאינו הומאני בנשמתו - עדיין חייב להיבחן בה ברמה של 2 יחידות לימוד - וטוב יעשה אם יתייחס אליה כאל העשרה לחיים, לידע הכללי שלו ולארגז האינטלקט האישי שלו; יש ערך לא מבוטל להיכרות עם עולם הספרות המקומית והכללית, לאורך זמן ובמהלך החיים - אף אם הדבר יהיה בעבורכם אך בגדר "סיפור קצר", רק כדי למלא את חובות הבגרות.

 

לעומת זאת, מי שאוהב מאוד את המקצוע ומתחבר בקלות לשפה ולאופן החשיבה הנדרשים בו, יוכל כמובן להרחיב את הסיפור הקצר ל"רומן" רחב יריעה, ולהשלים את שתי יחידות החובה - באמצעות שלוש נוספות - למקצוע מוגבר של 5 יחידות לימוד. במקרה כזה, יקבל כמובן בונוס של 20 נקודות נוספות בשקלול הסופי של ציוני הבגרות.

 

קורס הכנה לבגרות - סיפור פשוט

 

בחינת הבגרות בספרות כוללת מגוון רחב של נושאים ודורשת מהנבחן להפגין יכולות ניסוח וידע נרחב בניתוח טקסטים ספרותיים. לכן, לא מספיק להכיר את היצירות הנדרשות, אלא יש להתאמן בהבנה ספרותית וכן בניסוח רעיונותיכם לתשובות מהוקצעות - הן מבחינת קו המחשבה שבהן והן מבחינת תקניות הכתיבה. דברים אלה הם בהחלט בעלי משקל בבחינה בספרות - תדרשו בתשובותיכם בבחינה להפגין אוצר מילים עשיר ויכולת לשונית טובה ולפיכך, מומלץ מאוד להיעזר בקורס הכנה לבגרות בספרות, שם תרכשו את מיומנויות הלימוד ואת הטכניקות הנדרשות כדי לעבור את הבחינה.

 

אמנם, שיטת ההוראה בקורסי ההכנה לבגרות בספרות היא פרונטאלית ברובה, אך במהלך השיעורים משתתפים התלמידים בדיונים בנושאים הספרותיים השונים ותוך כך מצליחים להפנים את החומר בצורה יעילה יותר. בנוסף, בקורס תתנסו, כאמור, בניסוח רעיונותיכם ותשובותיכם הכתובות ותוכלו לקבל משוב מהמורים המקצוענים המלמדים בו וכך תלמדו מיומנויות כתיבה - הלכה למעשה. קחו בחשבון כי אלה אינם דברים שאפשר ללמוד מבלי לתרגל.

 

לקראת סוף הקורס, בדרך כלל בשלושת השבועות האחרונים שלו, עורכים מכוני הלימוד "מרתונים" שבהם מתקיימים תרגולים רבים וסימולציות של מבחני בגרות משנים קודמות. בסיום המרתון נבחנים המשתתפים בבחינת מתכונת מלאה.

 

מוסדות שבהם מתקיימים קורסי הכנה

 

  • יואל גבע (ברחבי הארץ): רשת יואל גבע מציעה מגוון של קורסים להכנה לבגרות, בהם קורס הכנה לבגרות בספרות שמקנה את כל הידע והכלים מעבר הבחינה.

 

  • קידום (פרישה ארצית): בקידום ניתן ללמוד בקורס הכנה לבגרות בספרות ברמות שונות. כמו כן, הרשת מציעה קורסים המכינים לבגרות במקצועות חובה נוספים ובמספר מקצועות בחירה לבגרות. 

 

  • אנקורי (פרישה ארצית): אנקורי היא רשת הכנה לבגרות ולפסיכומטרי, ששמה דגש על לימוד בקבוצות קטנות ועל עדכון חומרי הלמידה לתכניות העדכניות של משרד החינוך.

 

  • זיו כספי (פרישה ארצית): קורס הכנה לבגרות בספרות של מכון זיו כספי כולל תרגולים מעשיים לצד שיעורים עיוניים במטרה להעביר את חומר הלימוד באופן יעיל אל התלמידים.

 

מרבית המכונים מקיימים את הקורסים המיועדים לבחינת החובה של 2 יחידות הלימוד וכן גם את הקורס הנוסף, המכין את משתתפיו להרחבה של 3 יחידות לימוד נוספות - למקצוע מוגבר.

 

 

מבנה הבחינה - בגרות בספרות

 

מבחן החובה - שתי יחידות לימוד:

  • חלק ראשון: שירה - השירה העברית בימי הביניים, שירת המאה ה-20 וביאליק. בין משוררי המאה ה-20: נתן זך, נתן אלתרמן, יהודה עמיחי, לאה גולדברג, זלדה, רחל, טשרניחובסקי וטובים נוספים.

 

  • חלק שני: הסיפור הקצר -סיפורי ש"י עגנון זוכה פרס הנובל, סיפורים עבריים מהמחצית הראשונה של המאה ה-20, סיפורים מתורגמים וסיפורים מהמחצית השנייה של המאה ה-20.

 

  • חלק שלישי: רומן ונובלה - רומן עברי ורומן מתורגם, נובלה עברית ונובלה מתורגמת.

 

  • חלק רביעי: דרמה - בפרק זה נלמדות שתי דרמות: טרגדיה של סופוקלס או של שייקספיר, ומחזה - עברי ומתורגם.

 

  • חלק חמישי: טקסט לא מוכר (Unseen) - בפרק זה נבחן התלמיד על יצירה שלא נלמדה קודם - כדי לבדוק אם רכש כלים להתמודדות עצמאית עם יצירה ספרותית.

 

אורך הזמן הניתן לפתרון הבחינה הוא שעתיים ושלושת רבעי; חלקים 4, 5 הם חלקים חובה ובשאר החלקים יש בחירה של שני פרקים מתוך השלושה. מעת לעת מתקיימים שינויים במבנה הבחינה - חלקי החובה כפי שכתובים פה הופכים לחלקי בחירה ולהיפך - ולכן מומלץ כמובן לבדוק מה מבנה הבחינה הרלוונטי בשנה שבה אתם נבחנים.

 

 

מבחן המוגבר - השלמה ל-5 יחידות לימוד

 

המבקשים להשלים את הבגרות בספרות ל-5 יחידות לימוד יבחנו בבחינת החובה כאמור לעיל, וישלימו בנוסף 3 יחידות, בבחינה נפרדת.

 

נושאי הבחינה - 3 היחידות הנוספות:

  • פרק ראשון: ספרות עולם - כולל שתי קבוצות - הראשונה: דרמה (קומדיה שייקספירית ומחזה מודרני) ונובלות, והשנייה: האודיסיאה, דון-קיחוטה ושלוש קבוצות של שירים.
  • פרק שני: נושאים בין ז'אנריים - לומדים שניים מתוך נושאי הבחירה: מגדר בספרות, להיות יהודי להיות ישראלי, מן המיתולוגי לפנטסטי, התבגרות בראי הספרות, סוגיות ארספואטיות וספרות בעקבות השואה.

 

הפרק הראשון משקלו 34 נקודות והפרק השני, בהתאמה - 66 נקודות.

 

 

מידע נוסף - קורסי הכנה

 

בחינת החובה של 2 יחידות הלימוד נערכת הן במועד קיץ והן במועד חורף, ואילו בחינת ההשלמה למוגבר 5 יחידות נערכת במועד קיץ בלבד. קורס ההכנה לבגרות בספרות נמשך כארבעה חודשים במספר פגישות שבועיות ומתחיל בדרך כלל סביב חודש פברואר - למועדי קיץ. קורס הכנה למועד החורף מתחיל בחודש ספטמבר. משך הקורס המדויק משתנה בין מוסדות הלימוד השונים וכן בהתאם לרמת הלימוד המבוקשת. מחירו הממוצע של קורס ההכנה כזה הוא כ-3000 ₪ בממוצע.

 

שימו לב

 

כמו במרבית מקצועות הלימוד לבגרות, מומלץ לחשוב הלאה - במידת האפשר - על לימודי ההמשך המבוקשים לכם. מיותר לציין כי המבקשים להמשיך במסלולים הומניים ייתרמו מלימודי ספרות לבגרות ברמה מוגברת של 5 יח"ל. באופן זה יגיעו מוכנים יותר ללימודים האקדמיים והדבר יקל על קבלתם ללימודי תואר ראשון.

 

בנוסף, יש לדעת כי עולים חדשים, תושבים ארעיים ותושבים חוזרים נבחנים בבחינה בשאלון אחר המותאם להם. בכל מקרה, זכרו כי זהו מקצוע חובה לזכאות לתעודת הבגרות, וכי למרות הדיגיטליות והזריזות של העולם כיום, לספרות הכתובה הקלסית יש עדיין ערך בפני עצמה - למדו בעצמכם והרגישו האם לימודים אלה העשירו אתכם ופתחו בפניכם אופקים רחבים מעט יותר מאשר ה"ספרות" היום-יומית בבלוגים שאתם קוראים, בפייסבוק או בטוויטר.
 

 

שירות אישי חינם

רוצה להשלים בגרות? לשפר ציון?

רוצה לדעת יותר על בגרות בספרות?
רוצה שמוסדות הלימוד יחזרו אליך?

אנחנו באתר לימודים דואגים לך. נציגי השירות שלנו ישמחו לענות לך על שאלות בנושאי: תנאי קבלה, מלגות, עלויות, קורסים, משך הלימודים, הטבות וכו', אנו מזמינים אותך לנסות את השירות שלנו בחינם.

מתחייבים לא להעביר את פרטיך ללא אישור
עדיין לא בחרת מה ללמוד? יש לנו פתרון עבורך ...

כך נעזור לך לבחור מקצוע לימודים

שאלות הגולשים בנושא
מה כדאי - מכינה או השלמת בגרויות?
השלמת בגרויות לגיל 30 +
השלמת בגרויות באופן עצמאי..
מכללת ספיר - השלמת בגרויות
השלמת בגרויות לבני העדה האתיופית
בגרות בספרות - שאלון מותאם
השלמת בגרויות או 12 שנות לימוד?