רוצה פרטים על לימודי ארכיאולוגיה?
שירות אישי חינם!

מלא/י פרטיך ונחזור אליך

לימודי ארכיאולוגיה לתואר ראשון, מה לומדים? איפה כדאי? איך מתקבלים?

רוצה לדעת על לימודי ארכיאולוגיה? אנחנו רוצים לעזור לך!

דרכנו תוכל לקבל את כל התשובות לכל השאלות, לרבות איפה אפשר ללמוד, תנאי קבלה למסלולים השונים, מלגות, מה העלויות ועוד. 

לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם
שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף ...

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


לימודי ארכיאולוגיה לתואר ראשון

 

הארכיאולוגיה מתמקדת במחקר בתרבויות העידן הקדום באמצעות שרידי התרבות החומרית, כגון שרידי מבנים וחפצים. באמצעות חקר תרבות חומרית זו, ניתן ללמוד רבות על אורח חייהן של תרבויות קדומות, על שפות עתיקות, דתות, מנהגים, ועוד. ניתן להגדיר את הארכיאולוגיה כענף בין תחומי, השואב מדיסציפלינות כגון היסטוריה, גיאוגרפיה, גיאולוגיה, אנתרופולוגיה, מדעים מדויקים, ועוד.

 

בשל מיקומה הייחודי, מהווה ישראל מוקד משיכה מרכזי עבור חוקרים וארכיאולוגים מרחבי העולם, ושיתופי הפעולה בין החוקרים הישראליים והחוקרים מן העולם תרמו לאורך השנים לגיבוש יסודות המחקר הארכיאולוגי המודרני, וגם כיום, ישראל הינה אחד האזורים הגיאוגרפיים הנחקרים ביותר בעולם.

 

 

מה לומדים?

 

לימודי הארכיאולוגיה בישראל מתמקדים לרוב בחקר התרבות החומרית של אזור אגן הים התיכון, ושל הציוויליזציות הקדומות בו. כמו כן, עוסקים הלימודים בחקר התרבות החומרית הקדומה של ארץ ישראל, החל מתקופות פרה-היסטוריות, דרך תקופת המקרא, ועד תקופה הרומית והבינזטית.
 

הלימודים מקנים ידע כרונולוגי והיסטורי אודות תקופות פרה היסטוריות שונות, לצד היכרות עם שיטות מחקר וטכנולוגיות הנחוצות במחקר המודרני. הסטודנטים נחשפים להתפתחותן של ציוויליזציות קדומות באזור המזרח התיכון, ובשלבים מתקדמים יותר של התואר יכולים להתמקד בעמים או באזורים מסוימים, או לבחור להתמחות בענפים כגון גיאוגרפיה היסטורית, ארכיאולוגיה של ארץ ישראל, טכנולוגיות המשמשות במחקר, ועוד.

 

התנסות מעשית

 

ארכיאולוגיה איננה מדע אשר ניתן ללמדו אך ורק בין כותלי הכיתה, ובמסגרת לימודיהם מחויבים הסטודנטים לצאת לשטח כדי להתנסות בתחום מבחינה מעשית. כמו כן, כוללים הלימודים סיורים לימודיים, שבמהלכם מכירים מקרוב את עבודת השטח ואת אזורי המחקר.

 

נוסף על כך, מקנים הלימודים ידע מעשי הנוגע לניהול חפירות הנחוץ לצורך קבלת תעודת ארכיאולוג חופר. בישראל, רשות העתיקות היא הגוף המקנה רישיונות חפירה, ואלו מוענקים רק למי שסיימו בהצלחה את הכשרתם. במהלך התואר לוקחים הסטודנטים חלק פעיל בחפירות באזורים שונים, כתנאי לקבלת ההסמכה וכהכנה לקראת המשך הקריירה והמחקר.

 

מה משך הלימודים?

 

משך הלימודים שלוש שנים.

 

נושאי לימוד

  • כלי צור.
  • שפות עתיקות.
  • ניהול שטחי חפירה.
  • דתות העולם העתיק.
  • טיפולוגיה של כלי חרס.
  • תקופת הברזל והברונזה.
  • תרבות מצרים הפרעונית.
  • פרהיסטוריה של ארץ ישראל.
  • אמצעים דיגיטליים לתיעוד חפירות.
  • ועוד.
     

היכן לומדים?

  • אוניברסיטת חיפה: הלימודים מתקיימים במתכונת דו חוגית וניתן לשלבם עם תחומים כגון גיאוגרפיה, היסטוריה, תולדות עם ישראל, מדעי המדינה, ועוד. החל משנה ב' ניתן ללמוד במסלול חד חוגי. כמו כן, מתקיים מסלול למורי דרך. משך הלימודים 3 שנים.

 

  • אוניברסיטת תל-אביב: לימודי ארכיאולוגיה ותרבויות המזרח הקדום באוניברסיטת תל-אביב מתקיימים במסלול חד חוגי מורחב, או במסלול דו חוגי שאותו ניתן לשלב עם תחומים כגון מקרא, בלשנות, היסטוריה, לימודים קלאסיים, ועוד. משך הלימודים 3 שנים.

 

  • אוניברסיטת בר-אילן (רמת גן): באוניברסיטת בר-אילן מתקיים תואר ראשון בתחום זה בשילוב לימודי ארץ ישראל, ניתן לבחור במגמות הבאות: גיאוגרפיה היסטורית של ארץ ישראל; תרבות חומרית; היסטוריה צבאית. משך התואר 3 שנים.

 

  • אוניברסיטת בן-גוריון בנגב (באר שבע): הלימודים נערכים במגמת ארכיאולוג מוסמך כמגמה ראשית, וכן ישנה אפשרות לבחור במגמת טכנולוגיה דיגיטלית, המתמקדת בהשפעתם של פיתוחים טכנולוגיים חדשניים על המחקר. משך הלימודים 3 שנים.

 

  • האוניברסיטה העברית (ירושלים): הלימודים משלבים את תחום הארכיאולוגיה עם חקר המזרח הקרוב הקדום. ניתן להתמחות בתחום האגיפטולוגיה (חקר התרבות המצרית העתיקה), או בתחום האשורולוגיה (חקר תרבות עמי הסהר הפורה). משך הלימודים 3 שנים.

 

איזה תואר מקבלים?

 

בתום לימודיהם, יזכו הבוגרים לתואר ראשון B.A המוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה. תואר זה מאפשר לבוגרים להמשיך וללמוד לתארים מתקדמים, וכן להשתלב בשוק העבודה בתפקידים מגוונים.

 

לאחר הלימודים - מה אפשר לעשות עם תואר בארכיאולוגיה?


הבוגרים יכולים להשתלב במסגרות כגון ברשות העתיקות, בחברה להגנת הטבע, ברשות הטבע והגנים, במוזיאונים, במוסדות מחקר, ועוד. בוגרי מסלולים המשולבים עם תעודת הוראה יכולים להשתלב גם במערכת החינוך הפורמלית. כמו כן, באפשרותם להמשיך לתארים מתקדמים ולהשתלב במחקרים באקדמיה או בגופי מחקר מחוצה לה, הן בארץ והן בעולם.
 

מה רמות השכר בתחום?


שכרם הממוצע של ארכיאולוגים בשנותיהם הראשונות במקצוע הינן כ - 8,000 שקלים לחודש. לאחר ניסיון של כ - 5 שנים בתחום, ניתן להגיע למשכורות שבין 11,000 - 12,500 שקלים לחודש.


במסגרות כגון רשות העתיקות, השכר נקבע על פי הניסיון המקצועי (ארכאולוג חופר, מומחה, או מומחה בכיר), רמת הלימודים הקודמים (ישנן משרות המיועדות לבעלי תואר מתקדם בלבד), התמחות בתקופות או בתת-תחומים מסוימים בהתאם למחקר, ועוד, ובכפוף להסכמים הקיבוציים. בתפקידים כגון הדרכה במוזיאונים או באתרי עתיקות, השכר הממוצע נע בין 8,000 - 10,000 שקלים לחודש.
 

מהם תנאי הקבלה?

 

תנאי הקבלה ללימודי ארכיאולוגיה משתנים בין מוסדות הלימוד ומתעדכנים משנה לשנה, כאשר לרוב מתבססים על שקלול הציונים בתעודת הבגרות עם הציון בפסיכומטרי (ציון הידוע גם כציון התאמה, או סכם). כדי להתקבל ללימודים, יש לעמוד בדרישות הבאות:

  • תעודת בגרות מלאה, בממוצע ציונים גבוה (80 ומעלה).
  • ציון משוקלל הנע בין 450 - 500.
  • ציון פסיכומטרי 450 ומעלה.
  • במוסדות מסוימים (כגון באוניברסיטת תל-אביב) ניתן להתקבל על סמך ממוצע בגרויות גבוה, מעל 85, וגם ציון גבוה במקצועות ההומניים בתעודת הבגרות.
     

יש לציין כי כיום קיימים מספר מוסדות לימוד המאפשרים קבלה ללימודי ארכיאולוגיה ללא פסיכומטרי, על סמך ממוצע בגרויות או קריטריונים נוספים, כגון עמידה במבחן כניסה חוגי. כדי להתקבל במסלול זה, יש לעמוד בתנאים הבאים:

  • ממוצע בגרויות גבוה, הנע בין 80 - 102 (משתנה ממוסד למוסד).
  • ציון גבוה במבחן אמי"ר או אמיר"ם לסיווג רמת האנגלית.
  • מבחן חוגי, בחלק מן המוסדות (כגון באוניברסיטת חיפה).

 

שירות אישי חינם

צריך פרטים על לימודי ארכיאולוגיה?

רוצה לדעת יותר על לימודי ארכיאולוגיה?
רוצה שמוסדות הלימוד יחזרו אליך?

אנחנו באתר לימודים דואגים לך. נציגי השירות שלנו ישמחו לענות לך על שאלות בנושאי: תנאי קבלה, מלגות, עלויות, קורסים, משך הלימודים, הטבות וכו', אנו מזמינים אותך לנסות את השירות שלנו בחינם.

מתחייבים לא להעביר את פרטיך ללא אישור
שאלות הגולשים בנושא
לימודי ארכיאולוגיה בריטית