סטודנטים לחינוך על שילוב טכנולוגיה בהוראה

11/9/2016 מאת: אנאבל אדמסקי (3,199 צפיות)

כיצד תיראה כיתת העתיד? בעידן שבו ילדים נמצאים רוב היום מול מסכים, גם מערכת החינוך משנה את פניה. תפסנו לשיחה שני סטודנטים לחינוך ממכללת אוהלו ושמענו מהם מה הם חושבים על שילוב הקדמה בשיעורים.

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


מחנכים לעתיד: מה חושבים סטודנטים לחינוך על הטכנולוגיה בבתי הספר?


שנת הלימודים החלה לפני כשבועיים ואיתה אלפי תלמידים שבו לספסל הלימודים. עם זאת, הכיתות שהם חוזרים אליהן שונות מאוד מאלו שהיו מוכרות בעבר. משימוש באפליקציות בשיעור ועד שיטות למידה חדשות, נראה שעצם תהליך ההוראה השתנה לגמרי. מה חושבים על השינוי הזה הסטודנטים לחינוך, מי שממש עוד רגע יכנסו לכיתות כמורים?


זהבית עמר, סטודנטית לחינוך מיוחד ולהוראת אנגלית במכללת אוהלו, חושבת שהטכנולוגיה יכולה בהחלט לסייע בכיתה, אך שחשוב לשמור על איזון. "הטכנולוגיה יכולה לעזור, כל עוד יודעים לעשות בה שימוש מושכל ומעודדים אינטראקציה חברתית בכיתות. הילדים נמצאים המון מול מסכים, גם בכיתה וגם בבית, אנחנו רוצים להנחיל להם שאפשר גם להתנתק מהמסך. החברה היום היא מאוד שיתופית, צריך לתת דגש פחות על תחרותיות ויותר על קבוצה שחוקרת יחד ועובדת בשיתוף פעולה" היא אומרת.


"חשוב מאוד לראות את הטכנולוגיה כאמצעי ולא כמטרה. ברגע שזה נעשה בצורה נכונה והבנייתית, השמיים הם הגבול. מרוב שמנסים ליצור טכנולוגיות וחידושים, שוכחים לפעמים שמנסים גם לבנות דור ערכי וחברתי, עם אינטליגנציה חברתית. החברה שלנו מתקדמת אבל אסור לשכוח שזה רק אמצעי שהילדים אמורים להשתמש בו לתועלתם וגם לתועלת החברה."


זהבית ממשיכה ומציינת שהשינוי בחינוך הוא חלק ממהפכה כוללת בחברה שלנו. "החינוך שאנחנו מחפשים השתנה כי החברה עצמה השתנתה, וגם הילדים. הגיל של השימוש בטכנולוגיה ירד. בגלל הנגישות הרבה לידע המורים לא צריכים להיות מקור הידע היחיד. המורה הוא יותר מדריך ומכווין, הוא נותן להם כלים לחפש את הידע סביבנו, דרך שאלות ועידוד ולא דרך הוראה פרונטלית כמו שהיה נהוג בעבר."


לדעתה, למהפכה הזו יש תוצאות חיוביות בשטח. "פעם היה קל יותר 'לאבד' את התלמידים, היום הם יותר אקטיביים ולא נופלים בין הכיסאות. המורים גם הם יותר מעורבים ופעילים ולא רק מרצים מול כיתה. אני למשל, לא זוכרת היום מה למדתי בכיתה ו' בשיעור גיאוגרפיה. למדתי למבחנים ואז המידע הזה לא שימש אותי הלאה, אם הייתי חוקרת אולי הייתי זוכרת יותר. לכן אני אוהבת את השינוי הזה."


אם כך, האם עדיין יש מקום לכיתה הישנה, עם הלוח, הגיר והמחברות? אור יצקן, סטודנט להוראת מתמטיקה באוהלו, סבור שכן. "אי אפשר להתנתק מהמורה המסורתי, זה שהדור שלנו התחנך עליו, אבל בגלל התקופה צריך לדעת כיצד לשלב את הקדמה במערכת החינוך. הטכנולוגיה נוכחת בכל פעולה בסיסית שלנו והיא נכנסה גם לחינוך, אם נרצה זאת ואם לא."


"כשמדברים על הדור של היום, צריך לדעת איך להתחבר לתלמידים וליצור אצלם סקרנות, והכלים הטכנולוגיים עוזרים בזה. ועדיין, בחיפוש מידע ומקורות יש עוד מקום לספרים. אני חושב שבתחומים כמו הוראת לשון, חשוב שהתלמיד יידע גם איך לגשת ולפתוח מילון. אי אפשר לנתק את השורשים, אלא צריך לראות איך משלבים בהם את החדש. אני שמח שמערכת החינוך מתאימה את עצמה לשינוי."

 

גולשים שאהבו את זה קראו גם:

 

 

כיתות העתיד: איך תיראה כיתה בעוד עשרים שנה?


אור מציין כי במהלך לימודי החינוך, מתקיימים קורסים שמטרתם לחשוף את המורים לעתיד לסוגיות בחינוך הטכנולוגי. "באחד הקורסים היינו צריכים ליצור כלים טכנולוגיים להוראה, כמו למשל סרטונים. לפני שהתלמידים באים לשיעור, הם רואים בבית בסרטון את מה שהמורה ילמד, ואז הם יכולים להגיע לשיעור יותר מוכנים. עבור תלמידים שמתקשים, או שמתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז זה יכול להנגיש את הלמידה בכל מקום." הוא מסביר. "בקורס אחר פיתחנו משחקים טכנולוגיים ואפליקציות, בדומה לאפליקציית סריקת הברקוד, ויצרנו משחק של 'חפש את המטמון', בו הילדים היו צריכים לפענח מילים ומשפטים בשפה האנגלית."


הסטודנטים גם לוקחים חלק בהתנסות מעשית בזמן לימודיהם וכך בוחנים מקרוב יישומים של טכנולוגיה בשיעור שהם מעבירים. "בשנה שעברה העברתי בכיתה שיעור בנושא סטטיסטיקה. שאלתי את עצמי איך אוכל לשלב טכנולוגיה בנושא השיעור. מצאתי סרטונים באינטרנט על הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אחד מהם שילב גם סטנד אפ. נתתי לתלמידים לבצע מחקרים סטטיסטיים בעצמם ולהציג בהם נתונים. זו שיטת לימוד שאני מאוד בעדה. התלמידים כותבים במחברת אבל הם גם מגיעים לבד למידע ולא מקבלים אותו על מגש של כסף." מדגים אור.


"במתמטיקה היתרון של הטכנולוגיה הוא דיי מובהק כי היא מסייעת לתכנות ולחישובים והקישור הוא דיי ישיר. לדעתי האתגר האמיתי הוא לגננות ולמורים בענפי מדעי החברה, לשלב מחשבים בתחומים שלהם." הוא אומר.


זהבית מוסיפה כי בתחום בו היא מתמחה, בחינוך המיוחד, השיעור עצמו נראה שונה מאוד מאשר בחינוך הרגיל, אך הטכנולוגיה מאפשרת לחולל שינויים רבים נוספים. "התנסיתי בבית הספר 'דרור' שמתמחה בתלמידים על הספקטרום האוטיסטי. בהתמחות השתמשנו במחשבים, בטאבלטים ובמוזיקה, כשהמטרה הייתה לפתח כישורי חיים וחברה. רצינו לבנות אמצעי תקשורת וללמד את הילדים איך לתקשר עם הצוות וזה עם זה."

 
נראה שהטכנולוגיה משנה לגמרי את האופן בו מתנהלים שיעורים, האם בעתיד הקרוב, בעוד עשר או עשרים שנה, כיתות ייראו אחרת? הסטודנטים חושבים שכן, ומציינים שקשה לדעת לאן עוד יכולה מערכת החינוך להתפתח.


"אין לדעת איך ייראו הכיתות, השאלה היא לאן החברה שלנו תתקדם. בחברה תחרותית נראה יותר אדם מול מחשב, ואם לא נראה יותר קבוצות מחקר בלמידה. אני מאוד מקווה שנראה יותר קבוצות שלומדות יחד." אומרת זהבית.


"לדעתי כיתה תיראה יותר כמו סוג של מעבדה. אולי מחברות כבר לא יהיו והן יתחלפו בטאבלטים, או שיהיה שימוש נרחב יותר במחשוב, אך גם הלמידה עצמה תהיה אחרת.התלמיד יישם יותר שיטות מחקר ויפתח את הסקרנות שלו" אומר אור. "אפשר אולי לשאול, עם כל הידע והמידע שזמין ברשת, למה בכלל ללכת לבית הספר ללמוד? עכשיו התלמידים יחושו שיש קשר בינם לבין המורים. הם ילמדו יחד, ושניהם ייתרמו מהתהליך."