הסטודנטית שמוכיחה שעולם הרכב הוא ממש לא לגברים בלבד

7/3/2016 מאת: אנאבל אדמסקי (4,648 צפיות)

תקלה בנסיעה שגרתית במכוניתה של תהילה, שהשביתה אותה לחלוטין, גרמה לה להבין שנשים רבות מתמודדות עם בעיה לא קטנה בכל מה שקשור לרכב שלהן. היא החליטה לעשות מעשה והקימה פרויקט שבא לקרב נשים לעולם הרכב.

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


נוהגות אחרת: סטודנטית הקימה פרויקט שמנגיש את עולם הרכב לנשים


יום בהיר אחד לפני כשנתיים, נהגה הסטודנטית תהילה גבאי דויטש (28) ברכב הראשון שלה, כשלפתע שבק המנוע חיים והיא נתקעה באמצע הרחוב. לא היה לה מושג מה לעשות. נבוכה וחסרת אונים, חיפשה מישהו שיבוא לעזרתה ובחור שעבר במקום סייע לה ותיקן את התקלה במצבר. כשנסעה משם, התפלאה כיצד היא, שתמיד צריכה לשלוט במצב ולהבין בכל נושא, לא יודעת דבר על הרכב שלה. כך החליטה להקים את מיזם אוטול'ה, שבא להכיר לנשים את עולם הרכב ולעזור להן להפסיק לפחד ולהתחיל לנהוג אחרת.


לא לגברים בלבד: פער בין גברים לנשים בתחום הרכב


תהילה, בוגרת לימודי מדעי החברה באוניברסיטה הפתוחה שלומדת כיום לתואר שני באנתרופולוגיה באוניברסיטת תל-אביב, מנהלת כבר שנתיים את אתר אוטול'ה. דרכו היא מלמדת נשים להכיר ולתחזק את הרכב, בשפה נגישה שמתאימה גם למי שלא פתחה מכסה מנוע מימיה. היא מפעילה בנוסף עמוד פייסבוק שמקשר בין נשים שנתקלות בבעיה למוסכניקים מקצועיים והיא גם אחת מעיתונאיות הרכב היחידות בארץ כיום. לפני כשנה, החלה גם להעביר סדנאות שמתקיימות במוסך בתל אביב, בהן לומדות הנשים את כל הפעולות הבסיסיות שחשוב לדעת, כמו בדיקת שמן או החלפת גלגל.


"אוטול'ה הוא מיזם שמטרתו להנגיש לנשים את עולם הרכב, לחבר ביניהן, ולגרום להן להבין שתחום הרכב לא חייב להיות ל'גברים בלבד'", היא מתארת. "המטרה היא שנשים ילמדו להכיר את הרכב שלהן, לתחזק אותו לבד, להסתדר עם כל מיני בעיות שקורות בלי צורך לבקש עזרה, לעודד עצמאות. אני חושבת שמאוד חשוב שנשים יכירו את תחום הרכב, יכנסו אליו, יתעניינו וילמדו."


לדבריה, נשים רבות נתקלות בבעיות או בקשיים בכל הנוגע למכונית שלהן. "רוב הנשים פחות מתמצאות בכל מה שקשור לרכב. לפני שהתחלתי את הסדנאות בדקתי את זה, ערכתי סקרי שוק וראיונות עם נשים וראיתי שזה באמת המצב. נשים באמת לא שולטות בתחום וברגע שמתרחשת תקלה ועולה צורך, זה תוקע. פתאום מנורה ברכב נדלקת וצריך לבקש עזרה. נשים מתחילות להילחץ ולא יודעות מה לעשות."


היא מציינת גם עוד כמה מהבעיות הנפוצות יותר של נשים, בהן היא נתקלת באתר שלה ובסדנאות שהיא מעבירה. "יש המון נשים שמאוד חוששות ללכת למוסך, חוששות ש"יעבדו עליהן". ברגע שהן לומדות יותר על העניין ויש להן יותר ידע בנושא, הן פחות חוששות ומציגות יותר ביטחון. ברגע שרואים שאת לא מתמצאת ומכירה, יש יותר פתח לניצול."


הסיבה למצב לדבריה היא ברובה סביבתית, כשהסביבה מרחיקה נשים מהתחום. "מגיל קטן יתנו לבנים לשחק בכל מה שקשור במכוניות בעוד לבנות נותנים לשחק בבובות. רכב נחשב תחום גברי. בעבר באמת רק גברים היו נוהגים והיו להם מכוניות ולאט לאט המצב השתנה. בשנים האחרונות יש ליותר נשים רכב, אבל עדיין, בכל מה שקשור לתחזוק של הרכב ולהליכה למוסך יש פער בין גברים לנשים."


לפתוח לראשונה בחיים את מכסה המנוע


כאמור, הסדנאות עצמן מתקיימות כבר כשנה בתל אביב ובירושלים ובהן לומדות הנשים על נושאים חשובים רבים, החל ממערכות הרכב, דרך בדיקת שמן ובדיקת מים, החלפת גלגל, התנעה עם כבלים ומה לעשות כשנדלקת מנורה ברכב. "לומדים שאין צורך להילחץ. אלו דברים שנשים - וגם גברים, לא תמיד מכירים." אומרת תהילה. "לי אישית קרה כמה פעמים שנדלקו לי מנורות ברכב, פעם הייתי נלחצת ועכשיו אני יודעת מה לעשות. זה מאוד נוח ויכול גם לחסוך כסף. אם עוצרים בצד כשצריך ומזמינים גרר, אפשר לאתר נזקים ברכב ולחסוך כסף על החלפת מנוע, למשל."


בכל סדנא משתתפות עד שמונה נשים, כשהקבוצות הן קטנות כדי שלנשים יהיה מקום לשאול שאלות ולהתנסות בצורה מעשית כל אחת על הרכב שלה. "יש נשים שמגיעות לסדנא וזו פעם ראשונה בחייהן שהן פותחות מכסה מנוע."


תהילה מספרת שבתחילת דרכו של המיזם, התמודדה עם לא מעט לבטים וחששות, עד שלבסוף מצאה מכונאי רכב בתל אביב שיסכים לשתף פעולה והסדנאות החלו להתקיים אצלו במוסך. "פתחתי את האתר מראש במטרה לערוך גם סדנאות. התחלתי לבדוק את השטח, לראות אם בכלל יש עניין והאם זה יתפוס. האמת שפחדתי בהתחלה ישר לערוך סדנאות. התחלתי להפעיל את האתר וראיתי שיש לו תגובות חיוביות. בנקודה הזו החלטתי להתחיל גם עם הסדנאות והתחלתי לחפש מוסכים, והוא פנה אליי לאחר שקרא כתבה על האתר."


תחילת הדרך לא הייתה חפה מביקורת ומקשיים, כשלא כל התגובות שקיבלה היו חיוביות. "בהתחלה, כמו כל דבר חדש, היה לי פחד ממה שיהיה, שאנשים אולי יחשבו שזה דבר מוזר. כן, היו תגובות ספקניות מצד אנשים מסוימים. גם היום, יש המון אנשים שחושבים שזה רעיון מגניב אבל גם תגובות שליליות יותר. אנשים לא רגילים לכך שאדם קם ביום בהיר אחד וממציא משהו שלא היה קיים לפני כן. אני לא אגיד שזה דבר פשוט, יש תגובות שליליות אבל רוב התגובות הן מפרגנות."

 

גולשים שקראו את זה אהבו גם:

 


נשים מפרגנות, גברים קוראים באתר בסתר


תהילה אומרת שכיום, היא מקבלת המון תגובות טובות מצד נשים שמגיעות לסדנאות או שומעות לראשונה על הפרויקט שלה. "נשים שמגיעות לסדנא אומרות קודם כל 'כל הכבוד שעשית את זה, זה באמת נושא חשוב,' ומתלהבות מאוד. אחרי הסדנא הן באמת מרוצות ומספרות שזה לימד אותן המון דברים. פתאום יש להן ביטחון ותחושה שהן יכולות להסתדר גם לבד."


מסתבר שלא לא רק נשים שולחות תגובות חיוביות, בין המגיבים יש גם לא מעט גברים. "חלק מספרים לי שהם קוראים את האתר שלי, ומגלים שם דברים שהם לא יודעים אבל לא נעים להם להגיד את זה." היא אומרת. "חלק מהם רוצים גם לבוא לסדנא. באים ממש מעט, ב - 12 הסדנאות עד היום היו רק שלושה או ארבעה גברים. בעיקרון הסדנאות הן לנשים, אם גבר אומר שהוא רוצה להשתתף, הוא יכול בהחלט להירשם ולבוא."


לצד הסדנאות, היא ממשיכה כמובן לכתוב באתר ולהביא לקוראות שלה נושאים חדשים. לאחרונה החלה לכתוב גם על לימודי נהיגה ולפנות לציבור הנהגות החדשות. "לפני כמה חודשים כתבתי כתבה על חרדות נהיגה, והיו המון תגובות לכתבה הזו. ראיתי שזה נושא שמעניין המון נשים. לפעמים בתהליך הוצאת הרישיון נשים נתקלות בקשיים. גם מי שכבר עשתה רישיון ומתחילה לנהוג לעיתים פוחדת לנהוג לבד. זה נושא נוסף שחשוב לדבר עליו ולנסות למצוא פתרונות. התחלתי לכתוב עוד כתבות בנושא כדי לראות מה מעניין נשים ואילו תגובות אני אקבל. בחודש אפריל אני מקווה להתחיל גם סדנא לנהגות חדשות."


תהילה אומרת שהיא פועלת במרץ כדי להמשיך ולקדם כל העת את הפרויקט. בין השאיפות שלה היא מונה סדנאות לנהיגה מתקדמת שהיא מעוניינת לפתוח, בהן יוכלו נשים ללמוד עוד על השליטה ברכב שלהן, כמו למשל איך לבצע בלימות חירום. " כרגע אני מתמקדת בסדנאות הקיימות. אני עדיין לא יודעת בדיוק מה יהיה, זה לא משהו קונקרטי אבל יש רצון וזה יקרה."