סטודנטים מובילים מהפכה בתחבורה הציבורית בצפון

29/2/2016 מאת: אנאבל אדמסקי (2,756 צפיות)

הסטודנטים של מכללת תל חי גילו לתדהמתם כי רפורמה ארצית שמובטחת בתחבורה הציבורית לא תיושם באזור הגליל. כמי שסובלים יום יום מהבעייתיות בפעולת קווי האוטובוסים בדרך ללימודים, החליטו לעשות מעשה. הם יצאו במאבק ופנו לחברי כנסת, כדי לשים את האזור בחזרה על המפה.

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


במשרד התחבורה לא תקצבו אוטובוסים למכללה, הסטודנטים יצאו למאבק


אלפי סטודנטים לומדים כיום באזור הגליל. חלק גדול מהם גרים בקיבוצים ובמושבים מרוחקים, שהנגישות אליהם קשה יחסית. כדי להגיע אל המכללות כל יום, הם נאלצים להתנייד באמצעות טרמפים או לחלופין לרכוש רכב, מה שמביא בתורו גם לבעיות חנייה. ברור שזהו מצב בעייתי מאוד לסטודנטים.


לאחרונה הכריזו במשרד התחבורה על רפורמה בתחבורה הציבורית שבאה להקל על ציבור הנוסעים, אך הסטודנטים בצפון נדהמו לגלות שלא נכלל בה אזור הגליל. סטודנטים במכללה האקדמית תל חי לא נשארו אדישים ויצאו במאבק, שמטרתו להביא את האוטובוסים גם אליהם. נראה שהמחאה הצליחה להביא לשינוי. לפני כשבועיים, הכריז שר התחבורה על הרחבת הרפורמה ועל הקצאת 25 מיליון שקלים כדי לקדם את התחבורה הציבורית בגליל. האם בקרוב יראו הסטודנטים את התוצאות גם בשטח?


"זה אזור מדהים, אך המצב בלתי אפשרי"


בין הסטודנטים שמובילים את המאבק נמצא עידן רייף, סטודנט בשנה השלישית ללימודי עבודה סוציאלית וראש מדור פרויקטים של אגודת הסטודנטים במכללה, שבין היתר אחראי על נושא התחבורה הציבורית. "התחבורה כיום היא בעיה גדולה באזור הצפון." הוא אומר. "כיום יש כ - 5,000 סטודנטים במכללת תל חי, כ - 40 אחוזים מהם גרים בקיבוצים ובמושבים, שהם כ - 2,000 סטודנטים. אין עבורם אף קו שמגיע ישירות, לאותם סטודנטים אין מענה כדי להגיע מהקיבוצים והמושבים למכללה. לגבי מטולה, יש מסלול אחד עם שתי נסיעות בלבד. אם אנחנו מדברים על שישה שיעורים ביום, כשבכל אוטובוס יש ארבעים מקומות בלבד, אפשר להבין את גודל המחדל."


"רבים ממי שנמצאים כאן באזור תל חי קונים רכב רק בשביל להתנייד, אם לא, צריך לקחת טרמפים בחורף, בקיץ ובלילה. " ממשיך רייף ומתאר את המצב הבעייתי אליו נקלעים הסטודנטים בהגעתם למכללה. "אנחנו גרים בפריפריה, זה אזור מדהים ויפה וכיף לחיות בו, אבל אם לא מנגישים אותו אז זה מצב כמעט בלתי אפשרי."


לפני כחודש וחצי הכריזו במשרד התחבורה על רפורמה כללית בתחבורה הציבורית ביישובי הארץ, שאמורה לכלול הוזלת התעריפים לצד חלוקה למטרופולינים - ירושלים, באר שבע, תל אביב וחיפה והצפון. אולם, תושבי הגליל נדהמו לראות שהאזור הושמט כליל ממפת הרפורמה.


"היינו בשוק כששמענו על כך, בעיני זה מחדל ממש גדול," מתאר עידן את תגובת הסטודנטים במכללת תל חי להכרזה. הם החליטו לקום ולעשות מעשה, כדי לשים מחדש את אזור הגליל העליון על המפה ולהביא גם אליהם את הרפורמה שהם כל כך זקוקים לה. יחד עם יושבת ראש אגודת הסטודנטים, נטעלי ביז'אווי, נפגש רייף עם חברים מארגון הצעירים בצפון "שינוי כיוון" כדי לחשוב על דרכי פעולה.


"החלטנו שלא יכול להיות כזה דבר והתחלנו ליצור קשר עם כל מיני אנשים, שכללו פוליטיקאים וראשי רשויות של המועצות האזוריות. ביניהם הייתה גם ח"כ יפעת שאשא ביטון ממפלגת "כולנו". היא גרה פה באזור והיא זו שמייצגת אותנו מבין חברי הכנסת באזור הצפון. היא יצרה קשר עם משה כחלון ועם ישראל כץ, ובאמת נוצר שם שיח." באגודת הסטודנטים ציינו כי חברת הכנסת שאשא ביטון, שהיא ילידת קריית שמונה, ראתה בחומרה את השמטת הגליל מהרפורמה ופנתה לשר האוצר כדי לאשר תקציב. לאחר מכן פנו שניהם לשר התחבורה ישראל כץ כדי לדאוג ליישום בפועל של התהליך באזור.

 

גולשים שקראו את זה אהבו גם:

 


ממשיכים להיאבק כדי לתת מענה לסטודנטים


נראה שמחאת הסטודנטים ופעילותם קידמה מהלכים והצליחה להביא שינוי, שייכנס לתוקף ככל הנראה בתחילת חודש מרץ. "אחרי לחץ מסיבי של כחודש וחצי, החליטו לתקצב את התחבורה הציבורית באזור הגליל." מדווח רייף, ומציין כי הוא ונטעלי יו"ר האגודה נכחו במסיבת העיתונאים בה הכריזו על הרפורמה.


עם זאת, ההכרזה החדשה לא חפה מבעיות עבור הסטודנטים. "הם דיברו רק על הוזלה בתעריפים, הדגש היה יותר על תחבורה בין עירונית ולא עירונית. על אוטובוסים למכללה לא דיברו כלל," מסביר עידן. "ברפורמה החדשה מתייחסים לתעריפים וזה טוב ויפה, אבל הבעיות הן לא רק בתעריפים. יש בעיה של תדירות הקווים ושל מחסור בקווים. הוזלת המחירים תפתור בעיה מאוד מינורית. חשוב להבהיר שאנחנו מוקירים ומעריכים את המהלך, ואת זה שמייעדים תקציב אך ורק לאזור הגליל העליון. מצד שני, אם אין מענה לסטודנטים אז מה השגנו בזה?"


הסטודנטים מדווחים כי הם ממשיכים בנחישות במאבקם, כדי לדאוג שהרפורמה החדשה תיתן מענה מקיף ככל האפשר לצרכיהם. לדבריהם, בחודש הבא הם אמורים להיפגש עם מנהל הראשות הארצית לתחבורה ציבורית ועם בכירים באשכול הגליל המזרחי של פורום התחבורה הציבורית, כדי להמשיך לדאוג לקידום התחבורה בסביבת המכללה. במקביל שלחו נייר עמדה למספר שרים ובו פירטו דרכים לפתרון הבעיות.


"אנחנו ממשיכים. לא הייתי אומר שהשגנו הכל, מחירי הנסיעות הורדו, אבל עדיין יש מקומות בעייתיים." אומר עידן. "אנחנו מחכים לראות מה יקרה בפגישה בחודש הבא, ואז לראות איך אנחנו מתקדמים משם הלאה. בראשון למרץ צריכים להכריז על הרפורמה, לפי דבריו של ישראל כץ ששמענו במסיבת העיתונאים. עכשיו אני רוצה לראות מה בדיוק הרפורמה כוללת, אם תהיה התייחסות לסטודנטים, ואם נקבל מענה לבקשות שלנו, לא רק לגבי המחירים אלא גם תדירות ומספר הקווים. יש לנו תכניות קונקרטיות איך ניתן לעשות את זה."