סטודנטים פיתחו מיזם שמקים צעצועים לתחייה, וגם זכו בפרס

25/2/2016 מאת: אנאבל אדמסקי (2,444 צפיות)

טכנולוגיות חכמות מעצבות את האופן שבו כולנו לומדים, עובדים ומתקשים - וגם את הדרך שבה ילדים צעירים משחקים. כיום, המשחקים בחצר פינו מקום לטלוויזיה ולאפליקציות. שלושה סטודנטים פעלו לפתור בעיה משותפת שלהם כהורים ויצרו פיתוח שמחזיר לחיים - תרתי משמע - את הצעצועים הישנים שמעלים אבק בפינה. על הפיתוח האינטראקטיבי והיצירתי הזה הם גם זכו בפרס בסך 100,000 דולרים. במבחן התוצאה, האם המערכת תזכה באהבת הילדים ותנצח את הסמארטפון?

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


נותנים נשמה לצעצועים הישנים: האם פיתוח הסטודנטים הזה יעזור לנתק את הילדים מהמסך?


כולנו עדים לכך שהטכנולוגיה הפכה כיום לחלק בלתי נפרד מחיינו. במציאות שבה אנו מבלים את רוב היום מול אפליקציות ומחשבים, הורים רבים בטח היו רוצים שילדיהם ישהו קצת פחות מול המסך, יפעילו יותר את הדמיון וישחקו גם בצעצועים "של פעם". שלושה סטודנטים לעיצוב, שהם גם הורים לילדים, פיתחו מערכת טכנולוגית מתקדמת שיכולה לתת פתרון לבעיה. כיצד הצליחו להפוך את הדובי והבובה הישנים לאטרקטיביים אפילו יותר מהטלפון החכם?


מאחורי הפיתוח עומדים סתיו שי נוראל, טל דוד ואבי קלאורה, שלושה סטודנטים לתואר שני בעיצוב במסלול יזמות וחדשנות במכללה למינהל. הפיתוח, שנקרא TOKY, כולל מכשיר שמתחבר לצעצוע וגם אפליקציה, בה יכולים ההורים לבחור משחקים מתוך חנות תכנים שעיצבו הסטודנטים. האביזר מוצמד אל הבובה והופך אותה לאינטראקטיבית, תוך שימוש בחיישנים ובטכנולוגיות חכמות נוספות. כך למשל הצעצוע יכול ללמד את הילדים חשבון או להקריא להם סיפורים.


"הפיתוח מאפשר לתת 'נשמה' לצעצועים קיימים. קצת כמו ב'צעצוע של סיפור', באמצעותה יכולים צעצועים לקום לתחייה ולתקשר עם הילד וגם עם צעצועים אחרים." מתארת סתיו. "דרכה אפשר לשחק משחקים, להעביר תרחישים יום יומיים או חומרים לימודיים. ההורים יכולים להוריד בכל פעם תוכן נוסף וכך לחדש ולהתאים את המשחקים לילד ולצרכיו."


אל הרעיון הגיעו השלושה מתוך חוויותיהם כהורים לילדים קטנים. "כולנו הורים, הכאב הגדול שלנו הוא שהילדים כל הזמן עם הפרצוף דבוק למסך, אין תקשורת בין אישית. אם כבר קונים להם צעצוע עם ערך מוסף, הם משתעממים ממנו לאחר חמש דקות. הוא נזנח ומעלה אבק בפינה וכבר לא מרגש אותם, מה שמביא גם לבזבוז כסף. ניסינו למצוא פתרון שיאפשר לתת לילדים תוכן איכותי, מעניין ומתחדש."


זוכים לשבחים וגם לפרסים


הפיתוח המקורי הזה היכה גלים בארץ ועד מהרה רבים החלו להתעניין בו. הסטודנטים אפילו זכו בפרס של 100,000 דולרים בתחרות של קרן ההשקעות היפנית "סמוראי", שמשקיעה במיזמים ישראליים כדי לעודד שיתופי פעולה בין יפן לישראל. לדברי הסטודנטים, מדובר בתחרות הראשונה מסוגה שעורכת הקרן לפרויקטים סטודנטיאליים והשתתפו בה מספר מוסדות מרחבי הארץ. לגמר עלו מספר מיזמים בכל מוסד, כש - TOKY זכה כאמור במקום הראשון וזיכה את מפתחיו בפרס הכספי כדי להמשיך ולקדם את המיזם.


העניין הרב במיזם גם הביא לסטודנטים חשיפה בתקשורת, כמו הופעה בתכנית הבוקר של "אורלי וגיא". גם יוזמות מעבר לים הסתקרנו לגביו ויצרו שיתופי פעולה עמם. כך הוזמנו בסוף החודש שעבר לתערוכה בין לאומית לפיתוח צעצועים שהתקיימה בנירנברג, גרמניה. הם אמנם לא הציגו בה את המערכת שלהם, אך יצרו מספר שיתופי פעולה פוטנציאליים עם חברות שונות.


"התחלנו בתהליך מול יוצרי תוכן מגרמניה, שבדיה, ארצות הברית ועוד. היה שם מאוד מפרה ומעניין לראות שאנחנו חלוצים התחום. יש מעט מאוד יזמים שמתעסקים בתחום ה'אינטרנט של הדברים' (Internet of things) לילדים." אומרת סתיו. במושג אינטרנט של דברים הכוונה לתחום מחקר שמתמקד בחיבור של מכשירים יום יומיים לאינטרנט כדי להפוך אותם ל'חכמים'. "המטרה שלנו היא להפוך את זה ל - Soul of things, הנשמה של הדברים, לתת נשמה לחפצים דוממים."

 

גולשים שקראו את זה אהבו גם:

 


"כשהילדים רואים את הדובי קם לתחייה, נדלקות להם העיניים"


הסטודנטים לעיצוב מדווחים שהם נמצאים כעת בסיום שלב הפיתוח וברשותם אב - טיפוס פעיל. כחלק מהתהליך הם נותנים לילדים לשחק עם המערכת ושואלים לחוות דעתם והוריהם. "התגובות מדהימות, אפילו יותר ממה שדמיינו. הילדים מתים על זה, נדלקות להם העיניים כשהם רואים שהדובי שלהם קם לתחייה ומדבר אליהם." הם מספרים.


בין המשתמשים המרוצים נמצאים כמובן גם ילדיהם של שלושת היזמים. "הילדים שלנו, שכבר רגילים למוצר, עדיין משתמשים בו 'על הדרך', הם מדברים ומשחקים עם הצעצועים בזמן שהם מכינים שיעורים," אומרת סתיו. "הילד שלי קצת קטן מדי, הוא בן שנה ושמונה חודשים, אז אני עדיין משחקת יחד איתו. הילדים של השותפים שלי לפיתוח משחקים עם שלהם בשגרת היום יום."


הם מדווחים שהם גם מרחיבים את קהל לקוחותיהם ופונים אל השוק הבין לאומי. "ניסינו לבדוק גם מעבר לשוק בארץ, למשל בברצלונה, ולראות אם זו בעיה עולמית של הורים. גילינו שלא רק שזו בעיה אוניברסלית, אלא שבעולם הכאב גדול יותר כשמדובר בחומר לימודי, כמו הכנת שיעורי בית. אנשים אמרו לנו שאם המוצר היה מלמד גם את השפה האנגלית, למשל, הם היו קונים אותו. הוספנו פיצ'רים חדשים בזכות זה."


עוד הם מספרים שבאוקטובר הקרוב יצא לשוק הפיילוט הראשון של המוצר. משם הם מתכוונים לבחון את התגובות לשימוש במערכת ולהמשיך את השיווק והפיתוח בהתאם. "אנחנו מתכוונים לשחרר לטסטים כמה חתיכות בארצות הברית ולבדוק איך הקהל יגיב. כך נוכל לדעת אילו פיצ'רים להוסיף לגרסה הבאה."