עמותת "חיים בפלוס" לחינוך פיננסי לבני נוער מגייסת סטודנטים

26/6/2014 מאת: מערכת "לימודים בישראל" (2,644 צפיות)

בנות בשירות לאומי מתקשות להתנהל במסגרת המשכורת החודשית החנוקה של 800 שקלים. חיילים חולמים על הטיול הגדול, אבל לא מצליחים להשאיר משהו בצד בסוף החודש. צעירים מסתבכים עם חשבונות הטלפון הנייד. למציאות הזאת נכנסים מנטורים כלכליים, שמטרתם להראות לחבר'ה את הדרך ולתת להם כלים שיגרמו לקופת החיסכון לרשרש.

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


חיים בפלוס – סטודנטים מלמדים בני נוער איך להתרחק מהמינוס

 

לאחרונה הובאה לתשומת לבנו תופעה מעניינת. סטודנטים לתואר ראשון בערים שונות בארץ וממגוון תחומים, משמשים כמנטורים כלכליים לבני נוער. המטרה היא לסייע למתבגרים לנהל בתבונה רבה יותר את כספם ולהימנע מכניסה לחובות. זה נעשה במסגרת התנדבות בעמותה הנקראת "חיים בפלוס – חינוך פיננסי לצעירים". הסטודנטים בעצמם עוברים הכשרה, ולאחר מכן מעבירים הדרכות בתיכונים ובמסגרות נוספות לקבוצות נערים ונערות, ומשמשים עבורם אף כמנטורים אישיים.

 

את עמותת "חיים בפלוס" הקימה מינדי אייזנר בשנת 2006. אייזנר דיברה בתכנית הבוקר של ערוץ 2 והסבירה, שהצרה הגדולה של מעמד הביניים והשכבות העניות בישראל היא שלא ניתנת להם הדרכה בגיל צעיר באשר לסוגיות פיננסיות פשוטות. אף אחד, למשל, לא הדריך אותנו כיצד לבדוק את חשבונות העובר ושב. אם היו מרגילים אותנו לעשות רישום של כל ההוצאות וההכנסות שלנו, למשל, היינו מודעים למאות שקלים בחודש שיכולנו לחסוך.

 

התחלה של שינוי

 

סטודנטים שבוחרים להתנדב בעמותת "חיים בפלוס" עוברים הכשרה כדי לשמש בהמשך כמנטורים לבני נוער בתיכונים, במתנ"סים ובמסגרות השירות הלאומי. הם מקבלים טיפים כלכליים חשובים, ומתחילים בעצמם להטמיע שינויים בהרגלים. שלוש מנטוריות, למשל, החליפו חבילת טלפון סלולרי לאחת משתלמת יותר. את הטיפים האלה הם מעבירים בהמשך לבני הנוער באמצעים חווייתיים.

 

לדברי אייזנר, מנכ"לית העמותה, כשהנערים והנערות מתחילים ליישם את השיטות שהם לומדים לניהול התקציב האישי שלהם, ומשנים את ההתנהלות הפיננסית שלהם ואת הרגלי הצריכה והמשא ומתן מול החברות המשווקות, הם באים הביתה ומלמדים את המשפחה שלהם לעשות כמוהם. כשזה קורה, יש הרגשה טובה במיוחד בקרב מתנדבי העמותה. הם חשים שהם עושים משהו חשוב כדי לשנות את המציאות הכלכלית בישראל. לדברי המנטורים, הצעירים צמאים להדרכה בנושאים פיננסיים ומוכנים לעשות כל מה שצריך כדי לשפר את המצב בחשבון הבנק.

 

במהלך תכנית האימון הצליחו המנטורים לגרום לחניכים לשנות סדרי עדיפויות, לעקוב אחר מאזן ההוצאות וההכנסות שלהם ולהשוות מחירים. ההישג הגדול ביותר בקבוצות ההדרכה והאימון היה, שכמה חניכים פתחו לעצמם תכנית חיסכון. כמה מהחניכים סיפרו כי בעקבות הקורס התחילו לראשונה לחשוב על אפשרויות להתפתחות אישית עתידית, כמו לימודי מקצוע.

 

מה אפשר ללמד את הצעירים?

 

במסגרת ההדרכה הקבוצתית, הסטודנטים מעבירים לחניכים ידע חשוב שקשור להתנהלות הכספית היומיומית, ובשפה שאפשר להבין. כמה מהם טענו, כי המכשלה העיקרית של הצעירים היא שהם תופשים את הבנק כגוף נוקשה (כמעט ממשלתי), ולא כגוף מסחרי שניתן להשפיע על מדיניות המחירים שלו באמצעות משחקי מיקוח רגילים הנהוגים בשוק הפרטי.

 

בקבוצות ההדרכה, הסטודנטים מסבירים לבני הנוער מה ומי עומדים מאחורי הבנק, ומראים להם גם איך בודקים את דף החשבון. הסברים נוספים ניתנים לתיכוניסטים בנוגע לשכר עבודה, לבחירת מקצוע, לקניית רכב ולשכירת דירה. במרכז המידע של העמותה נמצאים סרטונים המעבירים בצורה קלילה את המשמעות של מושגים שחשוב לדעת כמו – סל קנייה, מדד מחירים וכוח קנייה. הבנת המשמעות של מושגים כאלה היא המאפשרת לצעירים לדבר על הזכויות שלהם כצרכנים, כעובדים וכאזרחים.

 

יש לכם משהו מעניין לספר לנו? - אתם מוזמנים להשאיר לנו הודעה