מחקר תאונות דרכים בעזרת אפליקציית WAZE

26/5/2013 מאת: מערכת "לימודים בישראל" (3,213 צפיות)

Waze יכולה להציל חיים. הנה דוגמא נפלאה לעתיד הנכון לאפליקציות החברתיות; באוניברסיטת בן-גוריון בנגב הדגימו חוקרים את פוטנציאל האמינות של ניתוח המידע הנצבר בזמן אמת באפליקציית Waze. הם אף הציעו שיטות לשימוש בנתונים, לצורך הגברת היעילות של המאבק בתאונות הדרכים.

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


אפליקציית ה - WAZE תמנע תאונות דרכים
 
חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב מציגים שיטה חדשה לשיפור הבטיחות בדרכים, הנעזרת בתוכנת הניווט WAZE. החוקרים טוענים, כי על ידי ניתוח רשתות חברתיות ניתן לזהות צמתים בעייתיים אשר מתרחשות בהם תאונות רבות. עוד מצאו החוקרים, כי ישנם אזורים בהם יש כיסוי משטרתי הדוק, אולם אין בהם דיווחים על תאונות דרכים.
 
המון תאונות, יותר דיווחים
 
חוקרים מהמחלקה ללימודי הנדסת מערכות מידע באוניברסיטת בן-גוריון התבססו על נתונים שנאספו במהלך חודש אחד מתוכנת הניווט WAZE, ועל הצלבתם עם מידע שהתקבל מ - GOOGLE EARTH , והצליחו למפות אזורים מועדים לתאונות דרכים. הם מצאו, כי 75% ממוקדי התאונות הינם צמתים, וכי לניידת משטרה לוקח בממוצע מעט מעל  20 דקות להגיע לאזור התאונה, כאשר באזורים מסוימים מתארך פרק הזמן מרגע הדיווח ועד הגעת ניידת המשטרה, ומגיע ל - 40 דקות.
 
במהלך 31 ימי המחקר נרשמו בתוכנה 5,369 תאונות דרכים ו - 29,789 דיווחים על הימצאות שוטרים באזור מסוים. החוקרים מקפידים לציין, כי השתמשו בהצלבת נתונים ובמיפוי אזורים על מנת להימנע מרישום כפול של אותו אירוע. במחקר נמצאו 2,743 אזורים שבהם התרחשה לפחות תאונת דרכים אחת, ו - 312 אזורים שהתרחשו בהם למעלה משלוש תאונות. ב - 19 אזורים התרחשו יותר משבע תאונות בחודש אחד!
 
החוקרים מיכאל פייר, דימה כגן, רמי פוזיס, ליאור רוקח ויובל אלוביץ' מאמינים, כי ממצאי המחקר יכולים להוביל לאיתור קטעי כביש בעייתיים, ולטיפול נקודתי לצורך מניעת תאונות דרכים עתידיות בקטעים אלה. בנוסף, אפליקציית WAZE עשויה לתרום לאופטימיזציה של פריסת כוחות המשטרה בכבישים.
 
עלויות נמוכות, מחקר אמין
 
במאמר שהוצג בכנס IEEE האחרון (כנס למהנדסי חשמל ואלקטרוניקה בישראל) כתבו החוקרים, כי בעוד שמחקרים כאלו היו מסורבלים ויקרים מאד בשנים קודמות, כיום ניתן להשיג מידע אמין באמצעות הרשתות החברתיות ועל ידי תוכנות הניווט הדיגיטליות. עוד הוסיפו, כי הממצאים שעלו במחקר הנוכחי תואמים לתוצאות שעלו במחקרים קודמים, שעסקו בתאונות דרכים בצמתים ובמאפייני התפלגות המקרים בין אזורים אורבניים לאזורים חקלאיים.
 
מה טומן העתיד?
 
המלצת עורכי המחקר היא לבחון בעתיד את השפעת נוכחות המשטרה באזור מסוים על כמות תאונות הדרכים ואף את השפעת מכמונות המהירות באזור על כמות התאונות. ייתכן כי בעתיד יוכל להיעשות שימוש בנתונים על מנת להגדיר מהו צומת מסוכן, מהן הסכנות הטמונות בו, וכיצד ניתן לשפר את תכנון התעבורה בצומת.
 
הרשת החברתית בשירות האקדמיה
 
מתודולוגיית איסוף נתונים ברשת הינה שיטת חקר חדשה יחסית באקדמיה, כאשר מחקרים שהשתמשו בשיטה זו פורסמו לראשונה רק בשנת 2010, עם התפתחות ושגשוג הרשתות החברתיות ומערכות המידע המתבססות על תוכן גולשים. השימוש והתפוצה של מכשירי הסלולר המחוברים לרשת הגבירו את הדינמיות של הגלישה ואת האפשרויות הגלומות בשיתוף תכנים. המחקר בכל תחום עוקב אחר התפתחויות אלו בעניין רב.