לימודי עבודה סוציאלית לתואר - כל מה שצריך לדעת

כאן תמצאו את כל אפשרויות הלימוד וההכשרה בתחום העבודה הסוציאלית לרבות תנאי קבלה לעו"ס, מסלולי הסבה לעבודה סוציאלית, מלגות, ימים פתוחים ומאות חוות דעת של סטודנטים. יש לך שאלה? 

 

לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף.

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 
רוצה פרטים על
עבודה סוציאלית?
שירות אישי חינם!

מלא/י פרטיך ונחזור אליך

לימודי עבודה סוציאלית לתואר - רוצה להיות עובד סוציאלי?

 

מאת: ד"ר ענת רפופורט

 

אם קיימת בכם שאיפה לשינוי חברתי והרגישות לזולת בולטת אצלכם, לימודי עבודה סוציאלית עשויים להתאים לכם. העובדים הסוציאליים פועלים בשדות רבים ומגוונים ולכן, נדרשים לימודים של תחומי ידע מקיפים.

 

חשיבות העבודה הסוציאלית בחברה מתוקנת

 

לימודי עבודה סוציאלית מיועדים בראש ובראשונה לאלו המעוניינים ליישם את לימודיהם ולעסוק בפועל באחד ממקצועות הרווחה. המקצוע שייך לקבוצת המקצועות הטיפוליים והוא עוסק במתן פתרונות לבעיות חברתיות שונות. מטרת העובד הסוציאלי היא לקדם יחידים, משפחות וקהילות בחיי היומיום מעבר לקשיים שבהם הם מצויים. במקביל, קיימת שאיפה לקדם לטובה שינויים חברתיים. אתגרים רבים לו למקצוע. בייחוד בחברה הישראלית.

 

תהליך עבודתו של העובד הסוציאלי נטוע בתוך קרקע של ניסיונות לצמצם מצבי אבטלה, עוני, קיפוח, אי מימוש זכויות אדם, אלימות, ואי שוויון. כל אלו דורשים למידה ממושכת של תחומי ידע רבים ולשם כך קיימת מסגרת הלימוד האקדמית. יתירה מכך, הסיפוק הרב הנגרם כתוצאה מההצלחות להביא לשינויים חברתיים ברמה האנושית אינו ניתן למדידה באף כלי.

 

עבודתו בפועל של העובד הסוציאלי

 

המקצוע מתאפיין בסיפוק רב ואתגר יום יומי, וכן בשליחות רבה ותרומה לחברה ולקהילה.


אחרי הלימודים ניתן להשתלב במגוון רחב מאוד של גופים. ניתן להשתלב בבתי ספר ממשלתיים ופרטיים, במוסדות ציבור, במעונות ומרכזים לילדים ולנערים בסיכון, במחלקות בתי החולים, בבתי סוהר, במחלקות לשירותים חברתיים, בצבא, בבתי אבות ועוד. המקצוע משתייך למגזר המשק הציבורי והממשלתי, כלומר - סביר להניח שתוגדרו כעובדי מדינה ושתשתייכו לאיגוד מסוים שיציע לכם הגנה על זכויותיכם, הטבות, השתלמויות ועוד.

כמובן, תמיד ישנה האפשרות להמשיך לתואר שני בעבודה סוציאלית ואף לתואר שלישי ולמחקר.

בוגרים רבים המסיימים תואר בעבודה סוציאלית עושים הסבות לתחומים קרובים כמו פסיכולוגיה, סוציולוגיה, השמה וכוח אדם ועוד. התואר הזה פותח דלתות רבות בתחומים מגוונים ולכן הוא מבוקש למדי בשנים האחרונות ותנאי הקבלה אליו עולים מדי שנה. אם אתם מבקשי אתגר, המחפשים גם עניין ומשמעות, לימודי עבודה סוציאלית מתאימים לכם באופן מיוחד.

אופי העבודה הוא על פי רוב טיפולי. העבודה מתנהלת מול מגוון אוכלוסיות: ילדים, קשישים, נוער, עולים חדשים, נכים, אסירים, מתמודדים עם הפרעה נפשית ועוד. תוך כדי העבודה, העובדה הסוציאלי מסייע לאוכלוסיות אלו בקשיים עימם הם נפגשים בחיי היום יום הן מבחינת רווחה נפשית והן מבחינת רווחה כלכלית של המטופלים.


ישנם שני סוגים של תפקידים בעבודה סוציאלית: קהילתי ופרטני. העבודה הקהילתית קשורה בארגון פעילויות לטובת האוכלוסייה בה מדובר. למשל, שימוש בתפקיד של אחראי על מתנדבים עם קשישים. העובד הסוציאלי הפרטני נפגש אחד על אחד עם המטופלים, מעודד אותם ומשמש עבורם אוזן קשבת.


העובד הסוציאלי יכול לבצע תפקידים הקשורים במיצוי זכויות של מטופליו, למשל סיוע לניצולי שואה לקבל את הכספים המגיעים להם מן הרשויות. הוא גם מבצע תפקידים הקשורים למערכת המשפט ויכול לשמש קצין מבחן, תפקיד בו עליו להיפגש עם אסירים משוחררים או מכורים לסמים ולוודא שהם שומרים על התנהגות נאותה ועל חוקי המדינה.


נוסף על המפגשים האישיים עם מטופליו, העובד הסוציאלי פועל גם בפורום קבוצתי. הוא מעביר סדנאות לקבוצת מטופלים שמתמודדים עם בעיה משותפת כגון סדנאות למובטלים המתקשים לחזור למעגל העבודה, או קבוצות תמיכה של ביטוח לאומי, המיועדות לאלמנים ואלמנות ומסיעות להם להתמודד עם האבל על מות בן או בת זוגם.


עובדים סוציאליים מועסקים במחלקות רווחה של העיריות, בארגונים פרטיים הדואגים לרווחה ובעמותות שונות. העובד הסוציאלי צריך להתמודד עם אוכלוסיות לא פשוטות ועם הלחץ הנפשי הכרוך בכך. כדי להקל על העובד הסוציאלי, הוא זוכה להדרכה מקצועית במקום עבודתו, שם תומכים בו ומסייעים לו להכיל את המצוקה שלעיתים נובעת מהתפקיד.


יכולות הנחוצות לעובד הסוציאלי


העובד הסוציאלי הפרטני צריך להיות בעל יכולת אמפתית טובה, כדי שיוכל להבין את מטופליו. עליו להיות רגיש לזולת ובעל רצון כן לעזור ולסייע. הוא צריך להיות בעל סבלנות להקשיב ולהכיל את הצד השני. כמו כן, עליו להיות סובלני כלפי אוכלוסיות מסוגים שונים ובלתי שיפוטי, כך שמטופליו ייפתחו אליו וירגישו מועצמים מן הפגישות.


לצד הרגישות הבינאישית, עליו להיות בעל יכולת לספוג מצבים קשים מבלי להתפרק, כמו למשל בעת העבודה עם ילדים הסובלים מאלימות בתוך המשפחה. כמו כן, הוא צריך להיות ערכי ולשמור על חוקי האתיקה ולהקפיד על דיסקרטיות של השיחות עם המטופלים. עליו להיות אמין, כך שמטופליו יוכלו לסמוך עליו עם סודותיהם.


עובד סוציאלי קהילתי צריך להיות דינמי ובעל יכולת ארגון טובה. במידה והוא מעביר הרצאות עליו להיות בעל יכולת ביטוי טובה ובעל יכולת להדריך את הקבוצה בצורה מעניינת וברורה. הוא צריך להיות מסוגל להכיל התנגדויות ותוקפנות של חברי הקבוצה באופן בוטח ואסרטיבי, כך שהמשתתפים בקבוצה יחושו בטוחים בתוכה.


עובד סוציאלי אשר מסייע למטופלים למצות זכויות צריך להיות מסודר ויסודי, כך שיוכל לטפל בניירת ובעניינים אדמיניסטרטיביים באופן יעיל. הוא צריך להיות בקיא בחוקים ובנהלים הממשלתיים הקשורים באוכלוסייה בה הוא מטפל. כמו כן עליו להיות לויאלי כלפי הארגון בתוכו הוא פועל. הוא נדרש גם להיות מסוגל לשתף פעולה עם אחרים ולעבוד היטב בצוות.


תנאי ההעסקה - כמה מרוויח עובד סוציאלי


משכורתו של העובד הסוציאלי אמנם השתפרה בשנים האחרונות, אך אינה גבוהה במיוחד. פעמים רבות מדובר במשרות שאינן מלאות ולכן צריך לעבוד בשני חצאי משרות בו זמנית. ישנו צורך תמידי בעובדים סוציאליים מסוגים שונים, לכן קל יחסית למצוא עבודה. העבודה ברשויות היא בדרך כלל לטווח ארוך ומאפשרת בטחון תעסוקתי.

 

 

מלשכת הרווחה ועד לכלא - אפשרויות תעסוקה

 

בוגרי תואר ראשון בתחום יוכלו למצוא את מקומם במגוון תפקידים מאתגרים ובמקומות מעניינים. המסיימים יוכלו להתברג בתפקידים שונים בבתי ספר ציבוריים ופרטיים. בבתי חולים ובמרפאות תוכלו למצוא לפחות עובד סוציאלי אחד וכן גם בבתי אבות. עובדים סוציאליים מצויים במחלקות לשירותים חברתיים של העיריות והם משובצים בלשכות רווחה וסעד ברשויות המקומיות ובמתנ"סים.

 

כמו כן, הם יכולים להיות כלי עזר בעמותות שונות. האתגר מגיע לשיאו באיוש משרות במוסדות מיוחדים לילדים ונוער כמו פנימיות לילדים בסיכון או מוסדות לנוער עברייני וכן גם בבתי כלא. שערי תחום המחקר בעבודה סוציאלית פתוחים בפני הממשיכים לתארים מתקדמים וכן משרות הוראה שונות מתאימות לאלו שסיימו תואר שני או שלישי.

 

שלושה סוגי תארים. עשרות מסלולים.

 

קיימות שלוש אפשרויות עיקריות לתארים. תואר ראשון, שני ושלישי. בכל מסגרת ישנן תוכניות לימודים שונות. בתואר הראשון יש אפשרות ללמוד את התחום ולשלב גם הכשרה מקצועית בשטח. קיים גם מסלול המשלב לימודי משפטים עם עבודה סוציאלית. בתואר השני מוצע מסלול עם תזה וללא תזה כאשר ישנן תכניות שונות עם התמחויות ספציפיות כמו למשל מסלול קליני לטיפול במצבי לחץ וטראומה או מסלול קליני לטיפול בילידם ונוער. התואר השלישי יכול להיות תואר דוקטור לפילוסופיה או תואר בעל אופי מחקרי יותר.

 

יריעת ההשכלה מתרחבת. באילו תחומים?

 

תכנית הלימודים כוללת שיעורים שונים בתחומי מדעי החברה והרוח, שיעורים בנושאי מדיניות חברתית וחקיקה, שיעורים בתיאוריות שונות ובשיטות ההתערבות של העבודה הסוציאלית וכן שיעורים בנושא שיטות מחקר וסטטיסטיקה.

 

תנאי קבלה

 

תואר ראשון

במרבית המקרים, תנאי הקבלה לעבודה סוציאלית מחושבים לפי ציון המשקלל את ציון הפסיכומטרי ואת ציוני הבגרות. לרוב, רף הקבלה באוניברסיטאות הינו גבוה יותר מאשר רף הקבלה במכללות. בכל שנה ושנה משתנה רף הקבלה בכל מוסד לימודים והא מושפע, בין היתר, מרמת הלימודים הנדרשת לצרכי השלמת התואר והביקוש ללימודים אלו באותו המוסד בשנה מסוימת.

 

תואר שני

באופן כללי ניתן לומר כי המעוניינים בלימודי תואר שני בתחום יידרשו להציג ממוצע ציונים מן התואר הראשון העומד על בין 80-90. בכל מוסד ומוסד עשויות להיות דרישות נוספות.

 

תואר שלישי

הדרישה העיקרית היא סיום לימודי תואר שני בעבודה סוציאלית. ישנם מוסדות הדורשים סיום לימודי תואר שני במסלול עם תזה וכן הצגת ממוצע ציונים מן התואר השני הנקבע על ידי חוג הלימודים בכל מוסד ומוסד.

 

היכן ניתן ללמוד עבודה סוציאלית לתארים השונים?

 

הנה טבלה המסכמת את היצע המוסדות השונים:

 

מוסד לימודים תואר ראשון תואר שני תואר שלישי
אוניברסיטת בר אילן v  v  v
אוניברסיטת אריאל בשומרון v v  
אוניברסיטת תל אביב v  v  v
אוניברסיטת חיפה v  v  v
האוניברסיטה העברית v  v  v
אוניברסיטת בן-גוריון v  v  
אוניברסיטת בן-גוריון באילת  תואר ראשון בשנתיים v  
מכללת תל חי v v  
המרכז האקדמי רופין v    
המכללה האקדמית ספיר v v   
מכללת צפת v    

מכללת אשקלון

v    
המכללה האקדמית הדסה v    

 

היקף הלימודים

 

במרבית מוסדות הלימוד, לימודי תואר ראשון נמשכים שלוש שנים, לימודים לקראת תואר שני אורכים כשנתיים בתדירות של יום עד יומיים בשבוע ולימודים לקראת תואר שלישי במסלול הישיר לדוקטורט יהיו בהיקף של כשנתיים בעוד שבמסלול המחקר היקף הלימודים ייקבע לפי התכנית הנבחרת. תלמידים לתואר שלישי יהיו מחויבים לסיים את התואר בפרק זמן מוקצב שעומד על חמש שנים.

 

 

שכר לימוד

 

שכר הלימוד הנהוג באוניברסיטאות ובחלק מן המכללות קרוי "שכר לימוד אוניברסיטאי" והוא מסובסד בחלקו על ידי משרד החינוך. שכר הלימוד האוניברסיטאי עומד על כ - 10,207 שקלים לתואר ראשון ו - 13,794 שקלים לתואר שני. ישנן מכללות פרטיות ובהן נהוג לשלם שכר לימוד יקר בהרבה בהיקף של כ - 100,000 ₪ לתואר.

 

מלגות כאוויר לנשימה

 

קיימת קשת רחבה של אפשרויות לקבלת מלגות לעבודה סוציאלית מסוגים שונים לתארים השונים. באופן כללי ישנם שני מקורות מימון עיקרים: מימון מטעם המוסד האקדמי ומימון מטעם גורם חיצוני. הקריטריונים לקבלת מלגות מגוונים מאוד והם נסובים סביב אלמנטים של  הצטיינות בלימודים, מעמד סוציו אקונומי או רישום מוקדם למוסד האקדמי. קיימות גם מלגות מחקר לתלמידים בתארים מתקדמים

 

גופים וארגונים שונים מעניקים מלגות לסטודנטים לפי אותן קריטריונים שהוזכרו קודם אך נוספים גם קריטריונים של נכונות להשתתפות בפרויקטים חברתיים כמו מלגות פר"ח וכיוצא בזאת. כמו כן, ישנם ארגונים השואפים לעודד השכלה גבוהה בקרב אוכלוסיות מסוימות והם מעניקים מלגות לפי השתייכות לקבוצה כלשהי. עיריות שונות מחלקות מלגות לתושביהן וארגונים של יוצאי ארצות מסוימות מחלקים מלגות לתלמידים שמשפחותיהם שייכות לעדה כזו או אחרת. בהצלחה!

עזרנו לך? דרג אותנו:

שירות אישי חינם

צריך פרטים על עבודה סוציאלית?

רוצה לדעת יותר על עבודה סוציאלית?
רוצה שמוסדות הלימוד יחזרו אליך?

אנחנו באתר לימודים דואגים לך. נציגי השירות שלנו ישמחו לענות לך על שאלות בנושאי: תנאי קבלה, מלגות, עלויות, קורסים, משך הלימודים, הטבות וכו', אנו מזמינים אותך לנסות את השירות שלנו בחינם.

מתחייבים לא להעביר את פרטיך ללא אישור
חדש מוסדות לימוד עבודה סוציאלית
טיפים ממומחים בנושא עבודה סוציאלית
צפרא דוויק
צפרא דוויק, יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, מאמינה שלתחום העבודה הסוציאלית יש חשיבות רבה ביותר בחברה הישראלית. "בעיני אנחנו השומרים על החוסן החברתי. אין שלב בחיים שאנחנו לא נמצאים בו כדי לעזור. אם לא יהיה מי שיסייע לאנשים במצבים הללו, יווצר משבר חברתי עמוק. אנחנו פועלים ליצירת חברה הוגנת יותר לכולנו."
"מי שניגשים לתחום צריכים לדעת שהמשכורות בו לא גבוהות, מלבד אולי עובדים פרטניים בתחום הקליני, שפותחים קליניקות משלהם... עשירים אנחנו אולי לא נהיה, אך נהיה עשירים בנפשנו."
צפרא דוויק
יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים
ד"ר תמי אמיר
אחד ממקצועות הטיפול המכשירים סטודנטים לעבודה בארגוני רווחה במגזר השלישי, במגזר הממשלתי וגם במגזר העסקי. עיקר הלימודים הם מתחומי החינוך הפסיכולוגיה כמו גם היכרות עם "תתי קבוצות" (עולים חדשים, בעלי מוגבלויות, אבטלה, זקנה ועוד), עם זכויותיהם והארגונים השונים בהם הם מטופלים.
מסטודנט/ית לתואר בעבודה סוציאלית נדרשת בעיקר יכולת מילולית הן בכתב והן בע"פ. בנוסף, תחומי העניין צרכים להתמקד בתחומי הסיוע והעזרה לפרט ולחברה (כלומר עניין בתחום חברתי) ובנוסף, היכרות מערכתית של תהליכים וראייה מערכתית רחבה.
בתכ קרא עוד...
ד"ר תמי אמיר
מנהלת המדור לייעוץ לימודי באוניברסיטת ת"א
מחשבון תנאי קבלה תתקבל או לא?

לחיצה על חשב תוצאות
תציג בפניך מוסדות שעשויים להתאים

חוות דעת של סטודנטים:
עבודה סוציאלית
(285) 4.0
נריה

נריה

01/08/2023
5/ 4

מכללת תל חי

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

אווירה נעימה, צעירה ופתוחה מחשבתית. מרחב ללימודי טוב במיקום מיוחד.

על הקמפוס

הקמפוס באווירה מיוחדת, אנשים מכל מיני סוגים ואזורים, במדעי הרוח יש רוב סטודנטיות ובמדעים יש רוב סטוד קרא עוד...

טיפים

תבואו לגור בצפון וללמוד בתל חי באווירה נעימה ופתוחה, אפילו רק לנסות יום פתוח.

אושרי

אושרי

05/10/2021
5/ 5

המכללה האקדמית הדסה ירושלים

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

אוהבת את האווירה המיקום והיחס הטוב. יש אנשים טובים וכולם עוזרם אחד לשני. גם המרצים משתדלים להיות ברו קרא עוד...

על הקמפוס

קמפוס מהמם, לוקח זמן להבין אוצו אבל בסוף ממש נח ונעים. המיקום שלו ממש כיף וחוויתי, קרוב להרבה דברים  קרא עוד...

טיפים

להיות רגועים. לא להילחץ מהתואר אלא לנסות להינות ולשמוח בתקופה הזרת כמה שאפשר.

אסתר

אסתר

13/07/2021
5/ 4

המכללה האקדמית אשקלון

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

המרצים אנושיים ורגישים, האוירה ידידותית וחמה. הקמפוס נעים ומזמין.

על הקמפוס

המקום ידידותי למשתמש, יש אוירה טובה ומקבלת, רב תרבותית.

טיפים

לא לפחד מהמרחק - זה שווה את זה.

שאלות הגולשים בנושא
דרישות קבלה ללימודי עבודה סוציאלית
לימודי הסבה לתואר שני בעבודה סוציאלית במסלול קליני לבוגרת חינוך מיוחד ושילוב אומנויות
תנאי קבלה מעל גיל 40 ללימודי עבודה סוציאלית
תנאי קבלה ללימודי עבודה סוציאלית קלינית
לימודי חקירות ילדים רק כהתמחות בעבודה סוציאלית?
לימודי ערב בגיל 50 - רישום לעבודה סוציאלית
לימודי עבודה סוציאלית מעל גיל 45
התאמתך לתפקיד עובד/ת סוציאלי/ת
מאת: ד"ר ענת רפופורט

לפנייך מספר אמירות, יש לדרג אותן בסולם של אחד עד שלוש. כאשר 1 מדורג כנמוך ביותר (האמירה לא מאפיינת אותך) ו - 3 כגבוה ביותר (מאוד מאפיינת אותך).
נותרו לך עוד 20 שאלות
  • (מ: 1 - במידה מועטה, עד 3 - במידה רבה)
  • (מ: 1 - במידה מועטה, עד 3 - במידה רבה)
  • (מ: 1 - במידה מועטה, עד 3 - במידה רבה)
  • (מ: 1 - במידה מועטה, עד 3 - במידה רבה)