לימודי כלכלה לתואר, מה לומדים? איך מתקבלים? סקר מוסדות מובילים ומה אח"כ?

תואר ראשון בכלכלה, מעניין אותך? לפי החישובים שלנו, אלה שמשקיעים בלימודים, מרוויחים יותר. בעמוד הבא ניתן לקבל מידע מפורט על תנאי קבלה ללימודי כלכלה, על תכניות ללימודי ערב בכלכלה, על תארים משולבים, כגון: כלכלה ומנהל עסקים, כלכלה וניהול, כלכלה וחשבונאות, איפה הכי כדאי ללמוד ( סקר מוסדות מובילים ), מלגות ועוד.

  

לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף.
המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 
רוצה פרטים על
תואר בכלכלה?
שירות אישי חינם!

מלא/י פרטיך ונחזור אליך

לימודי כלכלה לתואר ראשון, להיות כלכלן מתאים לך?

 

מאת: ד"ר ענת רפופורט

 

כמה זה עולה? איך מתחילים?

 

הכלכלה עוסקת במחקר של תהליכי מסחר, ייצור, הפצה וצריכה של מוצרים ושירותים. היא מתמקדת בתוצרי המשק וההון וביחסים האנושיים הקשורים בהשגת האמצעים הדרושים לקיומו ורווחתו של האדם. תחום הכלכלה שייך לתחום מדעי החברה וזאת כי הוא עוסק בניתוח מחקרי של הפן החומרי בחברה ובבחינת הרשת והתשתית הכלכלית בהם קשרים חברתיים וחוקתיים, המסייעת להשגת אמצעים חומריים וייצור וחלוקת קניין.

 

לימודי תואר ראשון בכלכלה מוצעים במגון מסלולי לימוד ואפשריים במסלול דו חוגי וחד חוגי, מסלולים אלה משלבים בין לימודי הכלכלה עם תחום אחר. בין השילובים האפשריים הם משפטים, פסיכולוגיה, תקשורת, חשבונאות, מנהל עסקים ועוד.

 

תפקידו בפועל של הכלכלן - מה עושה כלכלן


לבוגר לימודי כלכלה יש אפשרויות רבות להשתלב במשק. הוא יכול להשתלב בעבודה בבנק, בחברת ביטוח, בחברות להשקעות, בחברות העוסקות ביעוץ כלכלי כגון יעוץ פנסיוני או יעוץ אסטרטגי או במגזר הציבורי, במשרד האוצר או במשרד הכלכלה. הידע בכלכלה הוא גם בסיס טוב למי שרוצה לפתוח עסק עצמאי.


עבודת הכלכלן כרוכה בדרך כלל בקריאה וניתוח של דו”חות פיננסים ובהכנת דו”חות שכאלו. הדבר מתבצע תוך שימוש בתוכנת אקסל. חלק מן הכלכלנים עובדים בעיקר מול המחשב ואילו אחרים עובדים מול לקוחות, בתפקידי שירות או שיווק. בארגונים גדולים ובמשרדי ממשלה הכלכלן עובד כחלק מצוות. כלכלנים בעלי יכולת ניהול יכולים להתקדם ולשמש כראשי צוותים ובעתיד כראשי מחלקה כלכלית.


כלכלן המתמצא בשוק ההון יכול לשמש כדילר בבורסה, תפקיד שיש בו ”אקשן” ודינמיות. כלכלנים אשר מעדיפים פחות ריגושים יכולים לעסוק בעבודה מחקרית מאחורי הקלעים. כלכלנים המעוניינים בביטחון תעסוקתי גבוה יכולים להשתלב בעבודה בבנקים או בחברות ביטוח. כלכלנים חברותיים ותקשורתיים יכולים לעבוד בתפקידים בהם יש אינטראקציה רבה עם לקוחות.


העבודה מול לקוחות עלולה להיות שוחקת בטווח הארוך. יש צורך בסבלנות רבה להקשיב לתלונות ולדעת כיצד לתמרן במצבים של אי שביעות רצון מצד הלקוח. בנוסף, ברוב המקומות העבודה מול לקוחות היא גם בעלת היבט שיווק או מכירתי. יש צורך לשכנע את הלקוחות לקנות מוצרים נוספים, דבר המצריך כושר השפעה ואסרטיביות.


יכולות הנחוצות לתפקיד של כלכלן - תכונות כלכלן


מי שמעוניין ללמוד כלכלה צריך להיות בעל יכולת לוגית ומתמטית גבוהה ונטיות ריאליות כדי לצלוח את לימודי התואר. יש להביא בחשבון כי בשנה א‘ של הלימודים ישנם קורסים מורכבים המשמשים לסינון התלמידים שיעברו לשנה ב‘. רצוי שמי שהסטודנט יתעניין ויגלה סקרנות כלפי נושאים מסחריים ופיננסים, כמו למשל אופן התנהלות שוק הנדל”ן או אופן התנהלות המניות בבורסה, בארץ ובחו”ל.


מבחינה בינאישית, רבים מתפקידי הכלכלן דורשים יחסי אנוש טובים, כדי להשתלב בצוות ולעבוד מול לקוחות. העבודה מול הלקוחות מצריכה שילוב נאות בין זריזות ויעילות בביצוע המשימות מחד גיסא, לבין יסודיות והקפדה על פרטים, מאידך גיסא. כמו כן העבודה מול לקוחות דורשת תודעת שירות גבוהה, אדיבות וייצוגיות.


כלכלן בכל תפקיד צריך להיות אחראי ואמין, כדי שאפשר יהיה לסמוך עליו בענייני כספים, הכרוכים לא פעם בטיפול בנושאים רגישים ודיסקרטיים. במרבית התפקידים על הכלכלן להיות ממושמע, לפעול בהתאם לנהלי הארגון בו הוא עובד ולקבל את מרותם של הממונים עליו. כמו כן עליו להיות קואופרטיבי ולשתף פעולה בתוך צוות.


כלכלן שהוא שאפתן ומעוניין להתקדם יכול לעשות זאת בשני מסלולים עיקריים: מסלול ניהולי ומסלול מקצועי. בדרך כלל הקידום מצריך השלמת תואר שני במנהל עסקים לקידום באפיק ניהולי, או תואר שני בכלכלה, לקידום באפיק מקצועי, המוביל לעיסוק במחקר. חלק מתפקידי הכלכלן דורשים התמקצעות נוספת על ידי לימוד בקורסים שונים, למשל קורסים בתחום הביטוח או בתחום שוק ההון.


תנאי ההעסקה - כמה מרוויח כלכלן


הכלכלן יכול להגיע לתפקידים רווחיים ומשתלמים מבחינה כספית, בפרט אם הוא מתפתח באפיק ניהולי. ישנו ביקוש רב במשק לכלכלנים במגוון תחומים ומבחר התפקידים המוצעים הוא גדול למדיי.

 

מה לומדים?

 

לימודי כלכלה לתואר ראשון מספקים ידע המאפשר ניתוח סוגיות כלכליות ברמת הארגון היחיד וברמת המשק. הלימודים מתמקדים בפיתוח מיומנויות וטכניקות לפתרון בעיות בתחומי העסקים, הממשל והאקדמיה ומכינים את הבוגרים לפתוח בקריירה בתחום במגזר הפרטי או הציבורי, בבנקים ובבתי השקעות ובמשרדי ייעוץ פיננסי.

 

הלימודים בתחום מעניקים לסטודנטים ידע עיוני וכלים שיאפשרו להם לנתח ולהבין בעיות כלכליות ברמת הארגון הבודד וברמת המשק הלאומי והבינלאומי. הסטודנטים במסלולים השונים לומדים להכיר את היחסים שבין הביקוש הקיים בשוק להיצע הקיים בו ואת קיומו של שיווי משקל תחרותי בשוק. הם נפגשים עם מושגים כמו צריכה, חיסכון והשקעה ונחשפים לתחום המיקרו כלכלה העוסק בבעיות של יצרנים וצרכנים בודדים, ולתחום המקרו כלכלה המתרכז בפיתרון הבעיות הכלכליות של המשק כולו. לימודי כלכלה שואבים ידע מתחומים משיקים רבים כמו חשבונאות, מיסוי, ביטוח, ניהול ומימון.

 

מיקרו כלכלה הקצאת משאבים ניצול משאבים
מודלים של תצרוכת וחסכון לקיחת סיכונים מימון
היצע וביקוש מאקרו כלכלה דיני מיסים
מודלים של תחרות פונקצית הייצור שיווק
תורת המשחקים חקר ביצועים ועוד...

 

מתכונת הלימוד

 

לימודי כלכלה לתואר ראשון באוניברסיטאות ובמכללות השונות אורכים שלוש שנות לימוד אקדמיות. לעיתים הם מתקיימים במתכונת חד חוגית ולעיתים במסלול דו חוגי בו משלבים חוג לימוד נוסף. ישנן גם תכניות לימודי ערב בכלכלה, אשר מותאמות לאנשים עובדים. במהלך הלימודים, הסטודנטים משלבים בין שיעורים עיוניים, סמינרים וסדנאות שונות בהן הם נחשפים מקרוב לסוגיות כלכליות. לעיתים מתקיימת גם התנסות מעשית במסגרת ארגונים וגופים פיננסיים שונים, שמאפשרת לסטודנטים לצבור ניסיון מקצועי עוד במהלך לימודיהם.

תנאי קבלה

הדרישות לקבלה משתנות בין מוסדות הלימוד אך לרוב נדרש מן המועמדים ממוצע ציונים גבוה בבגרות מלאה וציון גבוה בפסיכומטרי. מרבית מוסדות הלימוד שמים דגש על ההישגים בבגרות במתמטיקה ברמת 4 או 5 יחידות לימוד ולעיתים גם על הציון בפרק הכמותי של הפסיכומטרי. במקרים רבים, המוסדות מפעילים מכינה קדם אקדמית שמאפשרת למועמדים לשפר את סיכויי הקבלה שלהם ללימודים.

 


אפשרויות תעסוקה ולימודי המשך

 

לבוגרי לימודי כלכלה יש שלל אפשרויות תעסוקה, הם יכולים להשתלב במגזר הפרטי או הציבורי בתפקידים שונים, בתחומי ההשקעות, הבנקאות, הניהול הפיננסי, שוק ההון, ניהול סיכונים פיננסיים, שיווק וייעוץ פנסיוני נדל"ן וענפים נוספים. לבוגרי לימודי כלכלה בשילוב התמחות יש כלים ממוקדים רבים שיכולים לסייע להם להשתלב במשרות שונות. ישנם גם מסלולי לימוד שמאפשרים לבוגרים לסיים את לימודיהם כשבידיהם תעודת הכשרה מקצועית, לתפקידים כגון יועצי השקעות ומנהלי תיקים, יועצים פנסיוניים או יועצי משכתנאות. עם צבירת ניסיון בתפקידים אלה, יכולים הבוגרים גם להתקדם בסולם הדרגות של הארגון להגיע לתפקידים ניהוליים שונים.


באפשרותם של בוגרי התואר הראשון גם לפנות ללימודים מתקדמים כדי לקדם את הידע שברשותם ולצבור יתרון על פני מתחרים במשק. תואר שני בכלכלה הוא אפשרות אחת שעומדת בפניהם, וכן תכניות כתואר שני במנהל עסקים, תואר שני בחשבונאות ומסלולים נוספים. נוסף על כך, הם יכולים לבחור להעשיר את הכלים שברשותם דרך לימודי תעודה מגוונים, בתחום הפיננסי, במסגרת קורסי ניהול או בקורסים נוספים דרכם הם יכולים להכיר כלים חדשניים, לצבור הסמכות נוספות או להכיר ענפים משיקים נוספים.

 

היכן לומדים?

ניתן ללמוד בכל האוניברסיטאות בארץ, כולל האוניברסיטה הפתוחה. כמובן שמכללות רבות פותחות שעריהן ללימודי כלכלה לתואר ראשון, והרי רשימה חלקית:

 

  • האוניברסיטה הפתוחה (סניפים בפרישה ארצית) - האוניברסיטה הפתוחה מציעה לימודי כלכלה שניתן ללמוד במסלול חד חוגי, דו חוגי או כלימודי חטיבה. באוניברסיטה הפתוחה ניתן להתאים את קצב ומשך הלימודים לשילוב עם עבודה, וכן ניתן לבחור מבין עשרות מרכזי לימוד בפרישה ארצית.

 

  • אוניברסיטת אריאל - באוניברסיטת אריאל מתקיימים לימודי כלכלה במסלול דו חוגי, אותו ניתן לשלב עם שלל חוגים ומחלקות, בין השילובים המומלצים ניתן ללמוד כלכלה בשילוב פסיכולוגיה, מדעי המחשב, קרימינולוגיה או חשבונאות.

 

  • אוניברסיטת חיפה - באוניברסיטת חיפה מתקיימים לימודי כלכלה במסלול דו חוגי, או במסלול חד חוגי. במסלול החד חוגי ניתן להתמחות במנהל עסקים או בחשבונאות.

 

  • אוניברסיטת בן-גוריון באילת: באוניברסיטת בן-גוריון באילת מתקיימים לימודי כלכלה במסלול דו חוגי, הסטודנטים יכולים לשלב מחלקה נוספת או שתי חטיבות. התואר המוענק לבוגרים הוא מטעם אוניברסיטת בן-גוריון.

 

  • המכללה האקדמית ספיר (שער הנגב) - המכללה האקדמית ספיר ניתן ללמוד בתכנית לימודי כלכלה יישומית וניהול, וכן בלימודי כלכלה וחשבונאות. כמו כן מתקיימים במכללה לימודי לוגיסטיקה, לימודי ניהול תעשייתי, לימודי מנהל ומדיניות ציבורית, לימודי משפטים ועוד שלל תכניות.

 

  • האקדמית גליל מערבי (עכו) - באקדמית גליל מערבי מתקיימים לימודי כלכלה במתכונת חד חוגית או דו חוגית. הלימודים מעניקים לתלמידים כלים לניתוח כלכלי וכן ידע אקונומטרי וסטטיסטי שיכול לסייע להם להשתלב בתחום העסקי ובמחקר כלכלי.

 

  • מכללת רמת גן: הלימודים במכללת רמת גן מתקיימים במתכונת הגמישה של האוניברסיטה הפתוחה בשילוב עם תגבורים והדרכה פרונטלית בקמפוס המכללה.

 

  • המרכז האקדמי רופין (עמק חפר) - נוסד בשנת 1949, שוכן סמוך לנתניה בעמק חפר. המרכז האקדמי רופין מציע לימודי כלכלה ומנהל, או לימודי כלכלה וחשבונאות, אשר אורכם כשלוש שנים.

 

  • אוניברסיטת רייכמן (הבינתחומי הרצליה) - מציעה לימודי כלכלה בהתמחויות כגון לימודי כלכלה וחטיבה ב - DATA TECH או התמחות חשבונאות. ניתן גם ללמוד לימודי כלכלה וקיימות בתכנית דו חוגית או לימודי כלכלה ומנהל עסקים בתכנית דו חוגית.

 

  • המכללה האקדמית אשקלון - בפקולטה לכלכלה של המכללה האקדמית אשקלון מתקיימים לימודי כלכלה וחשבונאות, לימודי כלכלה וניהול, לימודי כלכלה ובנקאות ולימודי כלכלה ולוגיסטיקה. ניתן להמשיך גם לתואר שני בכלכלה יישומית.

 

  • המסלול האקדמי המכללה למינהל (ראשון לציון) - במסלול האקדמי המכללה למינהל ניתן ללומד בתכנית לימודי כלכלה וניהול, אשר מעניקה כישורי בקרה וניתוח בדגש ניהולי. עוד נלמדים במוסד זה לימודי משפטים, לימודי מנהל עסקים, תואר ראשון בתקשורת, לימודי פסיכולוגיה ומסלולים נוספים.

 

  • המכללה האקדמית תל חי (סמוך לקריית שמונה) - במכללה האקדמית תל חי מתקיימים לימודי כלכלה וניהול במסלול חד חוגי או דו חוגי. מתקיימת תכנית ייעודית לאנשים עובדים וכן מסול מערכות מידע ניהוליות בו יכולים הסטודנטים לבחור.

 

  • מכללה אקדמית הדסה (ירושלים) - במכללה אקדמית הדסה ירושלים ניתן ללמוד בתכנית לימודי כלכלה וחשבונאות, אשר מעניקה לסטודנטים את הכלים לקריירה בתחום הפיננסי. הלימודים מותאמים לאנשים עובדים והם נמשכים כשלוש שנים.

 

 

  • האקדמית רמת גן - במכללה זו אפשר ללמוד בתכנית דו חוגית לתואר ראשון בכלכלה, אשר ניתן לשלב עם תואר ראשון ביזמות וחדשנות או עם לימודי ניהול לתואר ראשון. אורך הלימודים הוא כשנתיים.

 

 

  • המכללה האקדמית עמק יזרעאל (סמוך לעפולה) - המכללה מקיימת לימודים בתחומים נחשבים לתואר ראשון וכן לתואר שני, ניתן ללמוד בתכנית ללימודי כלכלה וניהול, עם מספר התמחויות בהן התמחות מנהל עסקים ומימון, התמחות מנהל עסקים ושיווק, התמחות חשבונאות או התמחות לוגיסטיקה שמותאמת לעובדים בכוחות הביטחון.

 

עזרנו לך? דרג אותנו:

שירות אישי חינם

צריך פרטים על תואר בכלכלה?

רוצה לדעת יותר על תואר בכלכלה?
רוצה שמוסדות הלימוד יחזרו אליך?

אנחנו באתר לימודים דואגים לך. נציגי השירות שלנו ישמחו לענות לך על שאלות בנושאי: תנאי קבלה, מלגות, עלויות, קורסים, משך הלימודים, הטבות וכו', אנו מזמינים אותך לנסות את השירות שלנו בחינם.

מתחייבים לא להעביר את פרטיך ללא אישור
חדש מוסדות לימוד תואר בכלכלה
טיפים ממומחים בנושא כלכלה
פרופסור ירון זליכה
פרופסור ירון זליכה, ששימש כחשב הכללי וידוע גם במאבקים בתחום השחיתות הציבורית, חושב שלימודי ראיית חשבון הם כלי יעיל במיוחד להשתלבות בקריירה בעולם העסקי. בעיניו, הלימודים מקנים כלים פרקטיים שפותחים דלת למגוון של אפשרויות תעסוקה - "היתרון בראיית חשבון הוא שאתה מקבל לידיים כלי שיכול לעשות הכל."
לדבריו שינויים מהירים במשק הפכו את הידע בראיית חשבון למצרך הכרחי למי שרוצים להצליח בשוק שבו קיים מחסור ברואי חשבון. "ככל שהמשק מתפתח יותר המשקל של המקצועות הפיננסיים עולה מבחינת שכר ממוצע והיקף המשרות... היו קרא עוד...
פרופסור ירון זליכה
החשב הכלכלי במשרד האוצר בדימוס
ד"ר תמי אמיר
הכישורים הנדרשים מסטודנט/ית לכלכלה הן בראש וראשונה הבנה אנליטית לוגית (יכולת הפשטה של נושאי הלימוד) וכמו כן נדרשת יכולת כמותית טובה ושליטה בשפה האנגלית. כישורים שפתיים מילוליים טובים הם בגדר יתרון. על פי רב העוסקים בתחום נדרשים למיומנויות סדר וארגון טובים אשר חשובים מאד לתחום.
הנטיות ותחומי העניין של הפונים לתחום זה, מתרכזות בעיקר בתחומים הארגוניים העסקיים והחברתיים. לעיתים נטייה לתחום המדע (חקר וירידה לפרטים) מהווה יתרון עבור האנליסטים שבכם.
בתכונות האישיות: רצינות, ירידה לפרטים, דיוק, אנשים קרא עוד...
ד"ר תמי אמיר
מנהלת המדור לייעוץ לימודי באוניברסיטת ת"א
מחשבון תנאי קבלה תתקבל או לא?

לחיצה על חשב תוצאות
תציג בפניך מוסדות שעשויים להתאים

חוות דעת של סטודנטים:
כלכלה
(377) 4.1
דוד

דוד

13/11/2023
5/ 3

המכללה האקדמית אשקלון

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

כיתות קטנות ויחס אישי לכל סטודנט, מרצים מעולים שמעבירים את החומר בצורה טובה וברורה, סטודנטים איכותיי קרא עוד...

על הקמפוס

שלוחה חרדית בגן יבנה של המכללה באשקלון, המרצים וחומר הלימוד ברמה גבוהה, הקמפוס עצמו לא מפואר ולא נוח קרא עוד...

טיפים

מקום לימודים מומלץ ומקצועי עבור התלמיד החרדי/דתי, מומלץ בחום

יותם

יותם

16/08/2023
5/ 5

המכללה האקדמית אשקלון

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

אוהב מאוד את מוסד הלימודים. מוסד הלימודים תרם לי המון והיחס אשר אנו מקבלים מהמרצים הוא שבע רצון. למד קרא עוד...

על הקמפוס

מכללת אשקלון מכילה המון סטודנטים, כלל המרצים וכלל העובדים, אם זה השומר בכניסה ועד המזכירה הם אנשים מ קרא עוד...

טיפים

הטיפ שלי לסטודנטים אשר מתחילים את התואר הוא להשקיע ולא לזלזל בשום דבר כי דבר נבנה על דבר וכל שיעור ה קרא עוד...

מלנה

מלנה

16/05/2023
5/ 5

אוניברסיטת בר-אילן

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

במסלול לימודים שלי הוא מאוד קשה, ועמוס, לא מתאפשר לעבוד ובנוסף לכל זה, בחלק מהקורסים אנחנו צריכים לק קרא עוד...

על הקמפוס

אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטה מאוד נעימה, כיף לבוא אליה, מרגישים בבית מבחינת היחס של האנשים והעובדי קרא עוד...

טיפים

אם אתם בוחרים במסלול קשה כמו כלכלה וחשבונאות או מדעים מדויקים ממליצה לא לעבוד במהלך התואר עד כמה שמת קרא עוד...

שאלות הגולשים בנושא
חשבונאות או כלכלה ומנהל?
למה כדאי ללמוד כלכלה?
ההבדל בין כלכלה ומנהל עסקים או כלכלה וניהול
לימודי כלכלה ותעסוקה
ההבדל בין תואר חד חוגי/ דו חוגי או תואר רב תחומי בכלכלה
לימודי כלכלה התנהגותית, היכן לומדים?
תואר ראשון בכלכלה במכללה למנהל