תואר ראשון ברפואה משלימה - לא בבית ספרנו

25/2/2013 מאת: מערכת "לימודים בישראל" (9,433 צפיות)

רוצה לדעת על תואר ברפואה משלימה? אנחנו רוצים לעזור לך!

דרכנו תוכל לקבל את כל התשובות לכל השאלות, לרבות איפה אפשר ללמוד, תנאי קבלה למסלולים השונים, מלגות, מה העלויות ועוד. 

לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם
שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף ...

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


האם בקרוב תוכלו ללמוד מקצועות רפואה אלטרנטיבית באקדמיה?

 

רישיון לרפא

 

זה מספר שנים שבישראל שוקלים לשנות את מעמדה של הרפואה האלטרנטיבית. מאז החקיקה בפקודת הרופאים בשנת 1976 ועד היום, אין אפשרות חוקית לאדם לעסוק ברפואה ללא רישיון. 12 שנה לאחר חקיקה זו, ועדת אלון, שהוקמה על מנת לבדוק את נושא הרפואה המשלימה, קבעה שהחקיקה הישראלית בנושא זה רחוקה מהשביע רצון. הועדה המליצה על התארגנות מקצועית של הרופאים האלטרנטיביים וגיבוש אמות מידה מקצועיות מחייבות, בדרך להכרה רשמית במשרד הבריאות. אך בזה לא נסגרה הפרשה.

 

זהירות, שרלטנים

 

טיפולי רפואה משלימה הלכו והפכו לתופעה נפוצה בארץ, וכמו שקורה תמיד במצב של צמיחה והתפשטות, הופיעו גם תופעות לוואי חברתיות. אנשים שפנו לקבל טיפול רפואי נתקלו בשרלטנים שרימו אותם, נטלו את כספם ולא הציעו להם פתרונות אמיתיים. מחלוקת חריפה קיימת עדיין בין אנשים המעידים על מקרי ריפוי מפתיעים של מחלות סופניות במסגרת טיפולים אלטרנטיביים, ובין אנשים שאיבדו את יקיריהם, כשאלה ויתרו על שיטות ריפוי קונבנציונליות ותלו את כל יהבם ברופא האליל.

 

בשנת 1995 הוציא מבקר המדינה דוח שבו נטען, כי הפעולות שנקט משרד הבריאות בתחום ההסדרה של ענף מקצועי זה אינן מספקות, וכי יש בכך סכנה לציבור. לאחר שנים של הסתייגות טוטאלית מן הרפואה המשלימה, ב – 2002 ניסחה ההסתדרות הרפואית בישראל נייר עמדה, ובו טענה לראשונה, כי מאחר ומדובר בעובדה קיימת, בכדי שיהיה אפשר למנוע מעשי תרמית ונזקים של ממש, יש להציב מגבלות ופיקוח על העיסוק ברפואה משלימה על ידי הסדרתה הרשמית בחוק.

 

צעד אחד לקראת הסדרה ננקט בשנת 2002, כשהוצע חוק להסדרת העיסוק באקופונקטורה, אולם הצעת חוק זו לא אושרה לבסוף. הרעיון הטמון מאחורי ההצעה משקף מציאות שבה שיטות ריפוי מסורתיות מסוימות המגיעות מן המזרח הרחוק, זכו לגיבוי במחקרים אקדמיים אמפיריים, ואילו אחרות הן עדיין חסרות כל בסיס עובדתי מוכח. יחד עם זאת, נשאלת השאלה – האם לא נכון הדבר, שדווקא במסגרת הטיפולים שטרם זכו להוכחות מדעיות באשר ליעילותם, ניפגש במקרים רבים יותר של הונאה ומפח נפש, ולפיכך דווקא עליהם דרוש פיקוח המוסדר בחוק?

 

אלטרנטיבה אקדמית?

 

בשנים האחרונות דנים הן בוועדות הכנסת והן במועצה להשכלה גבוהה באפשרות להכיר במסלולי לימוד לרפואה משלימה לצורך הענקת תואר ראשון. באפריל 2008 הוקמה ועדה מקצועית במל"ג לבדיקת הנושא. המצדדים בהסדרה אקדמית של התחום טענו, כי כך תושגנה סטנדרטיזציה של תכניות הלימוד ושליטה על התכנים, שיכללו נושאי חובה כאנטומיה ופיזיולוגיה, פתולוגיה, כימיה ועוד. מאידך המתנגדים סברו, כי בתחום זה ישנו חוסר ניכר של בסיס מדעי. דעת המתנגדים היא זו שהתקבלה לבסוף, ולפיכך לא אושרה ההמלצה להסדרה אקדמית של התחום.

 

המצב ברחבי העולם

 

המצב בעולם סבוך גם כן, וכך למשל בבריטניה אין הסדרה בחקיקה של תחום הרפואה האלטרנטיבית אולם קיימת הסדרה עקיפה על ידי חוקי רישוי והגדרת התנאים הסביבתיים בהם מחויבים העוסקים בתחום לפעול. גם בבריטניה כמו בישראל עמדו על הבעיה, כי אין אחידות בלימודים בתחום, וישנן תכניות לימוד הנמשכות ארבע שנים לצד תכניות הכשרה בהיקף 80 שעות בלבד.

 

בארצות הברית הסדרת התחום נעשית הן ברמה הפדרלית והן ברמה של כל מדינה בנפרד. ברמה הפדרלית ההסדרה עוסקת בייצור, מרשם וסימון תרופות מעולם הרפואה האלטרנטיבית, אולם אין התייחסות פרטנית לרישוי בעיסוק בתחום. ברמה המדינתית ישנם מספר מודלים להסדרה הכוללים אופן הענקת רישיונות לעיסוק, פיקוח והחלת כללי אתיקה ואף תכניות לימוד.

 

ומהי האלטרנטיבה שלכם?

 

בינתיים, תוכלו ללמוד לטפל באמצעות שיטות ריפוי מסורתיות במגוון מוסדות לימוד ומכללות בארץ, ולזכות בתעודה מקצועית, המוכרת בעמותות ובארגונים בלתי ממלכתיים. בכמה בתי ספר מציעים לכם לימודים לתואר ראשון המוכר במדינות אחרות, כמו בסין לדוגמא. קיימים גם שיתופי פעולה, שבאמצעותם תוכלו לזכות במהלך הקורסים השונים בנקודות זכות, שתוכרנה באוניברסיטאות בארץ לצורך המשך לימודים לתואר ראשון במקצוע אחר.